امنیت دیجیتالتکنولوژی و فناوری

امنیت حریم خصوصی خود در دنیای مجازی

دنیای مجازی با آن همه جذابیت ها و سرگرمی هایی که دارد. با آن همه سرعت و تکنولوژی که زندگی بشر را دگرگون کرده است. و زمینه ارتباط میلیارد ها انسان در سراسر جهان به همدیگر برقرار کرده است. اما این دنیای مجازی مثل دنیای واقعی بی خطر نیست. داشتن امنیت و حفظ حریم خصوصی در فضای مجازی حق هر شهروند جهانی است. همانگونه در دریاها, یا بعضی کشورها و شهرها امنیت نیست. پس در دنیای مجازی هم تهدیدات خاص خود را دارد. افراد به نام هکر, سازنده ویروس, افراد سودجو, یا بیماران مجازی وجود دارند که همیشه برای شما خطر ایجاد می کنند. تنها دانش و تخصص شما از شبکه اینترنت و دنیای مجازی می تواند ضامن امنیت شما باشد.

با گسترش تولید و استفاده از گوشی های هوشمند بیشتر کاربران فضای مجازی موبایلی هستند. بدون شک بیش از 90 درصد آنها نسبت به امنیت شبکه اینترنت و موبایل و خطرات فضای مجازی تخصص و دانش کافی ندارند. همین افراد هدف اصلی هکرها و افراد سودجو هستند.

مهندسی اجتماعی بیشتر کاربران موبایل و نسل جوان را هدف قرار داده است. آنها از تکنیک های روانشناسی هم بهره می برند. با آسیب شناسی دقیق کاربران و پیدا کردن نقاط ضعف آنها زمینه سوء استفاه از آنها را فراهم می کنند. کسانی که به امنیت دیجیتال و محافظت از حریم خصوصی خود در فضای مجازی اهمیت نداده اند. خطراتی و ضررهای زیادی به آنها وارد شد.

در این مقاله می خواهیم شما را با چگونی داشتن امنیت و حفظ حریم خصوصی در فضای مجازی آشنا سازیم.

بسیاری از شما نسبت به اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی گوشی خود و تنظیمات آنها بی‌تفاوت هستید. باید هر از چند گاهی تنظیمات اپلیکیشن‌های گوشی خود را چک کنید، دسترسی آنها را بررسی و تنظیم کنید. چرا که وقتی تنظیمات اپلیکیشن‌های شما درست نباشد و ضعیف باشد و همچنین دسترسی اپلیکیشن‌ها به بخش‌های مختلف گوشی شما باز باشد، را‌ه برای نفوذ هکرها باز است و شما به آسانی می‌توانید قربانی حملات سایبری شوید. پس تنظیمات اپلیکیشن‌ها را مدام چک کنید و دسترسی اپلیکیشن‌ها را مدیریت کنید.

برخی از کاربران سیستم‌عامل سیستم خود و همچنین اپلیکیشن‌های نصب شده، را  به‌روزرسانی و یا اپدیت نمی‌کنند. به صورت منظم نسخه به‌روزشده سیستم‌عامل‌ها و اپلیکیشن‌ها منتشر می‌شود، تنظیمات آنها بهبود پیدا می‌کند، بسیاری از باگ‌های امنیتی آنها حل می‌شود، پس توصیه می‌کنیم حتما همیشه از نسخه‌های به‌روزشده سیستم‌عامل‌ها و اپلیکیشن‌ها برای حفظ حریم خصوصی خود استفاده کنید، چرا که وقتی اپلیکیشن‌ها و سیستم‌عامل‌ها به‌روزرسانی نمی‌شوند، شرایط برای حمله به آنها محیاتر است و آنها آسیب‌پذیرتر هستند.

بسیاری از شما اطلاعات و فایل‌های خود را امن ذخیره نمی‌کند. اطلاعات مهم و شخصی خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر نکنید و در صورت انتشار کنترل کنید که چه کسانی می‌توانند آنها را ببینید و به آنها دسترسی داشته‌باشند. فایل‌های مهم خود را چه در سیستم خود و چه در فضاهای ابری ذخیره کردید، توصیه می‌کنیم آنها را رمزگذاری کنید. برای رمزگذاری فایل‌های خود می‌توانید از این نرم‌افزار استفاده نمایید. اگر فایل‌ها و اطلاعات خود را نا‌امن ذخیره کنید و نسبت به آنها بی‌تفاوت باشید، کار را برای سارقان اینترنتی برای سرقت آنها آسانتر می‌کنید.

بسیاری از کاربران برای حساب‌های کاربری خود، رمز عبور یکسانی را مشخص می‌کنند. این کار امنیت شما در شبکه‌های اجتماعی مختلف را به خطر می‌اندازد. اگر یکی از حساب‌های کاربری شما هک شد، هکرها امکان دسترسی به کلیه حساب‌های کاربری شما در دنیای مجازی را پیدا خواهند کرد. همیشه برای حساب‌های کاربری خود از رمز‌های مناسب، امن و قوی استفاده کنید. رمزهایی که انتخاب می‌کنید، ترکیب حرف کوچک و بزرگ، اعداد و نشانه‌ها باشد. نکته مهم دیگر این است که حتما رمز عبور مودم خود را هر از گاهی عوض کنید، چرا که هکرها با دسترسی به اینترنت شما می‌توانند حریم خصوصی شما را به‌خطر بیاندازند، در این مطلب تغییر رمزعبور مودم را به شما آموزش دادیم.

کاربران زیادی هستند که در دنیای مجازی به صورت آگاهانه رفتار نمی‌کنند، و حریم خصوصی خود را به خطر می‌اندازند.

شما همیشه باید در انتشار مطالبی که در دنیای مجازی منتشر می‌کنید، هوشیارانه عمل کنید.

از سایت‌هایی که مخرب و آلوده هستند بازدید نکنید و از آنها برای خرید‌های آنلاین استفاده نکنید.

ایمیل‌های افراد ناشناس را پاسخ ندهید، و به هیچ‌عنوان فایل‌های موجود در ایمیل‌ آنها را دانلود نکنید و یا اگر ایمیل حاوی لینکی بود، بر روی آن به هیچ‌ عنوان کلیک نکنید.

فریب تبلیغات اینترنتی اشتباه را نخورید و اطلاعات شخصی خود را در اختیار آنها قرار ندهید.

کاربران زیادی هستند که برای دانلود اپلیکیشن‌ها و برنامه‌ها از مارکت‌ها و سایت‌های غیررسمی استفاده می‌کنند. استفاده از مارکت‌ها و سایت‌های غیررسمی، حریم خصوصی شما را به شدت در خطر میاندازد و راه را برای نفوذ هکرها باز می‌کند. توصیه می‌کنیم همیشه اپلیکیشن‌ها را از مارکت‌های رسمی دانلود کنید و از نرم‌افزارهای رایگان متن باز استفاده کنید که امنیت بالایی دارند و برای دانلود آنها باید از سایت‌های رسمی آنها استفاده کنید.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا