دانستنی ها

اولین پرتاب آزمایشی اوریون با موشک دلتا

ناسا امروز جمعه (پنجم دسامبر، چهاردهم آذر) پرتاب آزمایشی مدل بدون سرنشین سفینه اوریون را با پرتاب یک موشک دلتا از پایگاه فضایی کیپ کاناورال به فضا انجام داد.

NASA-photo-posted-on-SpaceFlight-Insider

سفینه مخروطی شکل اوریون که به آپولو، سفینه‌ای که بشر را به ماه برد، شباهت دارد برای سفر انسان به ماه و مریخ طراحی شده است.

در این پرتاب آزمایشی، اوریون تا ارتفاع شش هزار کیلومتری زمین بالا خواهد رفت و کره زمین را دو بار دور خواهد زد و بخشی از تجهیزات مهم اوریون از جمله سپر حرارتی و چتر های فرود آزمایش خواهند شد.

در بازگشت از این ارتفاع، سرعت اوریون در زمان ورود به جو زمین به سی هزار کیلومتر در ساعت خواهد رسید، تقریبا معادل سرعت بازگشت یک سفینه از ماه به جو زمین.

 

NASA Launches First Orion Deep-Space Capsule in Historic Test Flight

به این ترتیب، دمای اوریون تا دو هزار درجه سانتی گراد بالا خواهد رفت و دانشمندان کارایی سپر حرارتی را برای محافظت سفینه و تجهیزات آن بررسی خواهند کرد.

تقریبا چهار ساعت و نیم بعد از پرواز، اوریون، در اقیانوس آرام در شبه جزیره بایای مکزیک فرود خواهد آمد. متخصصان در این فرود کارآیی چترهای فرود را آزمایش خواهند کرد.

یک هواپیمای بدون سرنشین ناسا هم آخرین لحظات این فرود را فیلم برداری می‌کند.

پس از فرود اوریون، غواصان نیروی دریایی آمریکا بلافاصله خود را با قایق های تندرو به آن می رسانند و بعد آن را با یک کشتی به ساحل یدک‌ خواهند کرد.

پرتاب آزمایشی اوریون قرار بود دیروز پنجشنبه انجام شود اما وزش بادهای شدید و دلایل فنی باعث شد این آزمایش یک روز به تعویق بیفتد.

بجز اوریون، ناسا در حال تولید یک موشک جدید و پرقدرت برای حمل اوریون است. این موشک در سال ۲۰۱۷ یا ۲۰۱۸ آماده پرتاب خواهد شد.

 

NASA Launches First Orion Deep-Space Capsule in Historic Test Flight

تا آن زمان از موشک سنگین دلتای چهار، عظیم ترین موشک دنیا، استفاده خواهد شد.

 

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا