تکنولوژی و فناوری

بخش موبایل اینتل با وجود ضرر ۴.۲ میلیاردی همچنان ادامه می‌دهد

بخش نوپای موبایل اینتل بیش از ۴.۲ میلیارد دلار تنها در سال ۲۰۱۴ ضرر داده است. این چندمین فصلی است که این بخش از تجارت اینتل ضرر می‌دهد اما اینتل دست بردار نیست

اینتل هر چند در تجارت کامپیوترهای رومیزی موفق عمل کرده اما در بخش موبایل چندان موفق نبوده است. این کمپانی طی سال‌های اخیر با سرعت تحسین برانگیزی پردازنده‌‌های اتم خود را توسعه داد تا برای استفاده در موبایل‌ها مناسب شوند. چند کمپانی تولیدکننده‌ی ابزارهای موبایل نیز نسبت به استفاده از پردازنده‌های این شرکت در تبلت و تلفن‌های هوشمند خود اقدام کردند، اما هنوز تولیدکنندگان مطرح دنیا پردازنده‌های مبتنی بر معماری آرم را ترجیح می‌دهند.

برایان کرانیچ، مدیرعامل اینتل اعلام کرده که پردازنده‌های این شرکت در سال ۲۰۰۴ در ۴۶ میلیون دستگاه تبلت استفاده شده‌اند. پس چرا این بخش از اینتل هنوز ضرر می‌دهد؟ دلیل این موضوع آن است که اینتل پردازنده‌های تولیدی خود را با ارزان‌ترین قیمت ممکن و با حاشیه‌ی سود بسیار کم و در برخی اوقات بدون سود فروخته است تا تنها بتواند وارد بازار شود و سهم بگیرد. از طرفی طراحی و توسعه‌ی پردازنده‌های اتم هزینه‌ی بسیاری را برای اینتل داشته است.

اینتل برای کاهش هزینه‌های تولید خود از خط تولید کارخانه‌هایی همچون راک‌چیپ و اسپردتروم استفاده کرده است. این اقدام آن‌ها باعث شده تا ۸۰۰ میلیون دلار در هزینه‌های سال ۲۰۱۵ اینتل صرفه‌جویی شود. این تصمیم اینتل، همچنین باعث می‌شود تا بتواند قیمت پردازنده‌های اتم خود را باز هم ارزان‌تر و رقابتی‌تر کند.

اینتل همچنین در حال کار بر روی خط تولید جدیدی به نام SoFIA است که در آن پردازنده‌های کنترلی ارتباطی مانند 3G و LTE با اتم‌های این شرکت یکپارچه می‌شوند.

غول تولید کننده‌ی نیمه-هادی‌ها، موفق شد تا نظر مثبت نوکیا را به خود جلب کند و پردازنده‌‌ی ۶۴ بیتی ۲.۳ گیگاهرتزی خود را در دل Nokia N1 جای داد. لنوو، ایسوس و برخی دیگر از شرکای قدیمی اینتل نسبت به استفاده از پردازنده‌های این شرکت در محصولات خود اقدام کردند. با این حال رقابت با کوالکوام و انویدیا هنوز دشوار است و اینتل راه سختی را برای رسیدن به وضیت سوددهی پیش رو دارد.

این موضوع را نیز فراموش نکنید که بخش پردازنده‌های کامپیوترهای شخصی و سرورهای اینتل آنقدر قوی عمل می‌کند که ضرر ۴.۲ میلیارد دلاری در این شرکت به چشم نمی‌آید.

 

 

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا