تکنولوژی و فناوری

برترین اپلیکیشن های ارتباطی از لحاظ امنیت

سیستم‌رمزگذاری “end-to-end” چیست؟

ادوارد اسنودن از کدام اپلیکیشن استفاده می کند؟

اگر از ای اس دانلود سئوال کنید برترین اپلیکیشن ارتباطی از لحاظ امنیت کدام است همیشه به شما توصیه کرده است تا در میان اپلیکیشن‌های ارتباطاتی از اپلیکیشن‌هایی استفاده کنید که از سیستم‌رمزگذاری “end-to-end” استفاده می‌کنند.

سیستم رمزگذاری “end-to-end” به این صورت عمل می‌کند که پیام‌ فرستنده در مبدا رمزگذاری می‌شود و تنها توسط کاربر دریافت‌کننده قابل رمزگشایی است. این ویژگی به این معناست که کسی جز فرستنده و گیرنده امکان دسترسی به محتوای پیام‌ را نخواهد داشت. در این سیستم رمزگذاری پیام‌ها به هیچ عنوان بر روی سرور‌ها ذخیره نمی‌شود و تنها در دستگاه فرستنده و گیرنده ذخیره خواهد شد.

– اولین و پرطرفدارترین اپلیکیشن ارتباطاتی تلگرام (Telegram) است. تلگرام، اپلیکیشن پیام‌رسانی است که امکان ارسال پیام و محتوا را برای شما فراهم می‌کند. این اپلیکیشن امنیت خوبی دارد چرا که از سیستم رمزگذاری استفاده می‌کند و همچنین دارای امکان “Secret Chat” نیز است و به شما امکان نابود کردن چت‌های خود را در صورت لزوم می‌دهد.این اپلیکیشن تنها در حالت “Secret Chat” از رمزگذاری (end-to-end) استفاده می‌کند. شرکت سازنده تلگرام اعلام کرده است که به اولین شخصی که بتواند رمزهای این اپلیکیشن را بشکند، ۳۰۰ هزار دلار بیت‌کوین جایزه خواهد داد. آموزش‌های ویدیویی تلگرام را در این قسمت ببینید.

– “Signal”، اپلیکیشن چت بسیار امنی است که توسط ادوارد اسنودن استفاده می‌شود. شرکت “Open Whisper Systems”، با ترکیب دو اپلیکیشن امن “textSecure” و “RedPhone”، اپلیکیشن “Signal” را ابتدا در پلتفرم “iOS” و پس از آن در اندروید و نسخه دسکتاپ این اپلیکیشن را منتشر کرد. اپلیکیشن سیگنال به شما امکان ارسال پیام متنی، تصویر و ویدیو و همچنین مکالمات صوتی با امنیت بالا را می‌دهد. این اپلیکیشن کلیه اطلاعات ارسالی شما را رمزگذاری و پس از آن ارسال می‌کند و حتی شرکت “Open Whisper Systems” هم امکان دسترسی به محتوای پیام‌های شما را ندارد. اگر به دنبال اپلیکیشن بسیار امن برای مکالمات و چت کردن هستید، بدون اندکی تردید استفاده از اپلیکیشن سیگنال را آغاز کنید. این اپلیکیشن از امنیت بسیار بالایی برخوردار است. وقتی ادوارد اسنودن از این اپلیکیشن استفاده می‌کند، شما هم در استفاده از آن کوچک‌ترین تردیدی نداشته باشید.

– واتس‌اپ (WhatsApp) اپلیکیشن پرطرفدار دیگری در میان کاربران ایرانی است. این اپلیکیشن به شما امکان ارسال پیام، محتوا و تماس‌های صوتی را می‌دهد. واتس‌اپ هم کلیه پیام‌ها و محتوای ارسالی شما را تنها در پلتفرم اندروید رمزگذاری می‌کند، و به گفته این شرکت در آینده نزدیک، سیستم‌ رمزگذاری برای سایر پلتفرم‌ها گسترش داده می‌شود. اگر از واتس‌اپ استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم که ۵ تنظیم مهم امنیتی برای حفظ حریم خصوصی خود را در این اپلیکیشن اعمال کنید که در این لینک شرح داده شده است.

– لاین (Line)، از دیگر اپلیکیشن‌های ارتباطاتی محبوب است. در این اپلیکیشن شما امکان ارسال پیام و محتوا، تماس صوتی و ویدیویی را دارید. لاین چندی پیش اعلام کرد که پیام‌ها را از مبدا تا مقصد رمزگذاری می‌کند. لاین از این پس از سیستم رمزگذاری “end-to-end” استفاده می‌کند، به این معنی که اطلاعات ارسالی شما از مبدا یعنی زمانی که پیغام هنوز در دستگاه است رمزگذاری می‌شود و فقط و فقط در مبدا این رمز باز می‌شود. این تنظیمات (Letter Sealing) در اپلیکیشن لاین در پلتفرم اندروید به صورت پیش‌فرض فعال است، ولی در سایر پلتفرم‌ها باید با مراجعه به تنظیمات اپلیکیشن در قسمت Chats & Voice Calls، گزینه Letter Sealing را فعال کنید، تا کلیه پیام‌های شما رمزگذاری شود. حتما به دوستان خود هم توصیه کنید این گزینه را فعال سازند تا وقتی با هم چت می‌کنید، کلیه پیام‌هایی که بین شما رد و بدل می‌شود، رمزگذاری شود.

– وایبر (Viber) از اپلیکیشن‌هایی‌ست که اکنون محبوبیت آن در میان کاربران ایرانی بسیار کم شده است. وایبر هم مانند سایر اپلیکیشن‌های ارتباطاتی به شما امکان ارسال پیام‌ و محتوا، مکالمات صوتی و تصویری را می‌دهد. این اپلیکیشن پیام‌های متنی شما را در کلیه پلتفرم‌ها رمزگذاری می‌کند ولی پیام‌های محتوایی (عکس، ویدیو وغیره) را تنها در پلتفرم‌های iOS, Android, Windows 8 و Windows Phone 8 رمزگذاری می‌کند.

– ایمو (imo) اپلیکیشنی امن و مطمئن برای ارتباطات متنی و تصویری است. ایمو برای تماس صوتی و تصویری رایگان و ارسال پیام متنی، تصویری و ویدیویی مناسب است.این اپلیکیشن امن است و از سیستم رمزگذاری استفاده می‌کند و کلیه مکالمات و پیام‌ها را رمزگذاری می‌کند. در مورد “imo” بیش‌تر بخوانید.

– اپلیکیشن ارتباطاتی گوگل‌هنگ‌اوت (Google Hangouts) هم از اپلیکیشن‌های مناسب برای ارسال پیام و محتوا و مکالمات صوتی و ویدیویی است. گوگل ‌هنگ‌اوت تمام پیام‌های متنی شما را با اتصال «HTTPS»، با رمزگذاری ۱۲۸ بیتی، و با استفاده از «TLS 1.2» رمزگذاری می‌کند و همچنین پیام‌های صوتی و تصویری نیز با استفاده از «SRTP» رمزگذاری می‌شوند. در مورد گوگل‌هنگ‌اوت بیش‌تر بخوانید.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا