امنیت دیجیتالتکنولوژی و فناوری

حفره امنیتی خطرناک در پردازنده های اینتل ; اصلاح آن کارایی سیستم را کاهش می دهد

اخیرا یک حفره امنیتی بسیار خطرناک با قدمت 10 ساله در پردازنده های ( CPU ) اینتل کشف شده است که اصلاح آن منجر به کاهش کارایی سیستم می گردد. نقض امنیتی که کامپیوترهای مجهز به سیستم عامل ویندوز، لینوکس، مک را تهدید می کند.

اینتل بزرگترین کمپانی تولید کننده پردازنده های کامپیوتری اکنون با یک مشکل بزرگ روبه رو شده است. نقض امنیتی حافظه کرنل که مربوط به نقض طراحی پردازنده های این شرکت است. برطرف سازی آن نیازمند برنامه نویسی دوباره و ارائه پچ امنیتی از جانب مایکروسافت برای ویندوز و همچنین برنامه نویسان لینوکس است.

هر چند که کارشناسان امنیتی می گویند برطرف سازی حفره امنیتی اینتل منجر به کاهش کارایی سیستم می شود. برخی گزارش های حکایت از آن دارد که اعمال تغییرات مذکور بسته به نوع چیپست، کارایی برخی کامپیوترها را تا 30 درصد کاهش می دهد.

کرنل که نقش واسطه بین سخت افزار و نرم افزار را دارد. نقض حافظه کرنل در پردازنده های اینتل می تواند دسترسی هکرها به اطلاعات کاربران مثل رمز عبور ، لاگین، نام کاربری و .. را فراهم سازد.

هر چند اطلاعات و جزئیات کامل این باگ به خاطر مسائل امنیتی بین توسعه دهندگان سخت افزاری و نرم افزاری به صورت سری باقی مانده است. و اشاره به جزئیات آن نشده است.

علاوه بر این در برخی گزارش ها به احتمال تاثیر این آسیب پذیری بر سرویس های محاسبات ابری از قبیل آمازونEC2، مایکروسافت Azure و موتور محاسبه گوگل اشاره شده است.

پس از انتشار این خبر ارزش سهام اینتل در بازار بورس را کاهش داده است. و از طرفی دیگر ارزش سهام کمپانی رقیب آن یعنی AMD را افزایش داده است.

 

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا