تکنولوژی و فناوری

دلیل شکایت اتحادیه اروپا از گوگل!؟

گوگل غول جست جوی اینترنتی و یکی از 3 شرکت برتر جهان – موتور جست جوگر گوگل در عین محبوبیت زیاد شاکیانی هم دارد. آن هم اتحادیه اروپا – این غول جست جوگر اینترنتی متهم است که نتایج جست جوی گوگل را بیشتر به محصولات خود اختصاص داده است. و فروش دیگر شرکت ها را کاهش داده است. گوگل اخیرا تبلیغات خود را در صدر نتایج جست جو قرار داده است. و باعث نارضایتی کاربران و شرکت های بزرگ شده. دلایل شکایت اتحایه اروپا از گوگل  سوء استفاده از موقعیت و همین نتایج جست جوی آن باشد. گوگل متهم است که در نتایج جست جو دستکاری می کند. اگر گوگل به همین روند ادامه دهد به ضرر اکثر کاربران و وب مسترها باشد. زیر سرمایه داران می توانند با با پرداخت پول و تبلیغات در گوگل نتایج صفحه اول جست جو را به خود اختصاص دهند.  شرکت های ضعیف تر را از رده خارج کنند.

اتحادیه اروپا رسما شرکت اینترنتی گوگل را به سوء استفاده از شرایط بازار متهم کرده است.

کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای در روز چهارشنبه، ۲۶ فروردین (۱۵ آوریل)، رسما اعلام کرد که شرکت آمریکایی گوگل از موقعیت برتر خود به عنوان یک موتور جستجو سوء استفاده کرده و همزمان، تحقیقاتی را در مورد سیستم عامل اندروید متعلق به این شرکت به جریان انداخته است.

در مورد فعالیت گوگل به عنوان موتور جستجو، کمیسیون اروپا با تسلیم رسمی یک "بیانیه اعتراضی" به گوگل، این شرکت را متهم کرده است که هنگام جستجو برای مقایسه کالا و خدمات، "به طور دایم و مشخص" به اقلام مورد نظر خود اولویت می‌دهد. به این ترتیب، از نظر کمیسیون اروپا، عملکرد گوگل با مقررات ضد انحصاری اتحادیه اروپا مغایرت دارد زیرا باعث سرکوب رقابت شده و به زیان مصرف کننده تمام می‌شود.

براساس قوانین اتحادیه اروپا، شرکت‌های نقض کننده مقررات ضد انحصاری این اتحادیه به پرداخت جریمه تا ۱۰ درصد فروش سالانه خود محکوم می‌شوند.

google 2016

فروش سالیانه گوگل در سال گذشته میلادی ۶۶ میلیارد دلار بود.

سخنگوی کمیسیون اروپا گفته است که به بررسی سه اتهام دیگر علیه گوگل ادامه می‌دهد که عبارتند از نسخه‌برداری از محتوای وبسایت‌های رقبا، سیستم انحصاری تبلیغات و محدودیت‌های توجیه ناپذیر برای آگهی دهندگان. سابقه بررسی این موارد به سال ۲۰۱۰ باز می‌گردد.

در بررسی عملکرد گوگل در زمینه سیستم عامل اندروید، محور تحقیقات مورد نظر کمیسیون اروپااین خواهد بود که آیا بین گوگل و سایر شرکت‌های فعال در این زمینه بر سر خودداری از رقابت با یکدیگر توافقی صورت گرفته است یا نه.

به گوگل، که حدود ۹۰ درصد از بازار موتور جستجو را در اختیار دارد، ده هفته فرصت داده شده است تا به اتهام اول کمیسیون اروپا پاسخ دهد.

سخنگوی گوگل گفته است که با وجود اینکه بخش بزرگی از بازار موتور جستجو در اختیار گوگل است، اما شرکت‌های دیگری هم در این بخش قعالیت دارند و کاربران می‌توانند به آنها مراجعه کنند. به عبارت دیگر، با وجود سهم عظیمی که گوگل در بازار دارد، مراجعه کنندگان از تنوع خدمات و حق انتخاب محروم نشده‌اند.

در مورد اتهام سوء استفاده در زمینه سیستم عامل اندروید، سخنگوی گوگل گفته است که این سیستم هرگز مانع از نوآوری نشده بلکه انگیزه نوآوری های متعددی بوده است.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا