نجومتکنولوژی و فناوری

چند نوع سیاره ی فراخورشیدی وجود دارد؟

«سياره ى فراخورشــيدى» به ســياره اى گفته مى شــود كه خارج از سامانه ى خورشيدى قرار دارد و به دور ستاره اى غير از خورشيد ما در گردش است. به طور كلى، سيارات فراخورشيدى را در شش شاخه رده بندى مى كنند كه عبارتند از:
غول هاى گازى: اين دنياهاى عظيم با جرمى چندصد مرتبه بيشــتر از جرم زمين، خيلى شبيه سيارات مشترى و كيوان هستند. آن ها عمدتا از گاز ساخته شده اند و شايد هسته اى از جنس فلز مذاب يا صخره داشته باشند.
مشترى هاى داغ: اين غول هاى گازى در فاصله اى نزديك ستاره ى مادرشان در گردش هســتند و با سد كردن نور ســتاره هنگام عبور از مقابلش، به سادگى شناسايى مى شوند. از نظر فيزيكى شبيه سياره ى مشترى هستند، اما چنان نزديك ستاره شان مى چرخند كه جوشان بريان شده است.
نپتون هاى داغ: اين سيارات اندازه اى مشابه ســياره ى نپتون دارند و خيلى نزديك ستاره شان در گردش هستند. به دليل اندازه ى نسبتا بزرگ، به سادگى با تلسكوپ هاى زمينى و فضايى شناسايى مى شوند.
ابرزمين ها: جرم اين سيارات از زمين بيشتر است، اما سبك تر از سياره ى نپتون هستند. برخلاف نامشان، همه ى ابرزمين ها سياراتى زمين آسا نيستند؛ بعضى از آن ها جهنمى سوزان و بعضى دنيايى يخ زده هستند.
دنياهاى آبى: اين سيارات اقيانوسى، عمدتا از آب ساخته شده اند. تصور مى شود بعضى از آن ها داراى جوى ضخيم باشند كه از آب مايع روى سطحشان حفاظت مى كند؛ اما بقيه دنياهايى داغ، بخارگرفته و ناپايدار هستند. سيارات ولگرد: اين فراخورشيدى ها ظاهرا در ميانه ى فضا آواره هستند، زيرا به جاى چرخش به دور يك ستاره، مستقيما به دور مركز كهكشان در گردشند.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا