تکنولوژی و فناوریشبکه های اجتماعی

اکنون در وایبر بازی کنید!

٣ گیم‌ اختصاصی جذاب وایبر

سرویس بازی وایبر که پیشتر به مدت دو ماه در ٥ کشور دنیا به صورت آزمایشی در اختیار کاربران قرار گرفته بود، اکنون به طور رسمی برای تمام کاربران وایبر در سراسر دنیا فعال شده است.

احتمالا وایبر محبوب‌ترین و پر کاربردترین اپلیکیشن پیام‌رسان در ایران است. فیلتر نبودن، سهولت نصب و استفاده، امکان چت گروهی و قابلیت تماس صوتی و تصویری موجب شده وایبر در ایران بسیار پر کاربرد باشد. اپلیکیشنی که اکنون ٢٣٦ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد، گام بزرگ دیگری برای توسعه سرویس خود برداشته‌است. این اپلیکیشن اکنون رشد بسیار قابل توجهی دارد و هر ماه ۱۷ میلیون نفر به تعداد کاربران آن افزوده شده است.

وایبر که سال گذشته با پرداخت ٩٠٠ میلیون دلار به مالکیت شرکت Rakuten در آمد، پائیز امسال سه بازی را که به طور اختصاصی برای این اپلیکیشن طراحی شده است به سرویس خود افزود و آن را به طور آزمایشی برای کاربران خود در ٥ کشور دنیا (بلاروس، مالزی، سنگاپور، اسرائیل و اوکراین) فعال کرد. دوره آزمایشی کاربرد این بازی ظاهرا دو ماه بوده است و اکنون پس از سپری شدن این دوره، بازی‌ها در دسترس همه کاربران وایبر قرار گرفته است.

افزودن سرویس بازی به این اپلیکیشن محبوب را باید هم ناشی از تلاش این شرکت برای جذب کاربران بیشتر دانست و هم امکانی برای کسب درآمد. تجربه برخی دیگر از اپلیکیشن‌های پیام رسان نشان می‌دهد درآمد بخش بازی که عموما ناشی از خریدهای درون بازی است غیرقابل چشم پوشی است.

نصف درآمد اپلیکیشن Line از درآمدهای درون بازی (مثل خرید جان یا ابزار اضافی) است. کاتالوگ بازی‌های وی‌چت نیز درآمد بسیار زیادی نصیب بخش موبایلی شرکت Tencent کرد. اپلیکیشن Kakao Talk که درکره‌ بسیار محبوب است نیز با درآمد ناشی از بخش بازی از سال ٢٠١٣، به اپلیکیشن سودآوری بدل شده است.

رئیس هیات مدیره وایبر، تالمون مارکوس در گفتگو با تک‌کرانچ می‌گوید دوره آزمایشی برای این بازی‌ها موفق بود و کاربران تعامل امیدوار کننده‌ای با بازی‌ها برقرار کرده‌اند. البته مارکوس به جزئیات بیشتری از این تعامل و اعداد و ارقام مربوطه اشاره نکرده است. اما تاکید کرده که وایبر به تدریج بازی‌های جدیدی به مجموعه خود اضافه خواهد کرد.

بازی‌های فعلی با نام‌های Viber Candy Mania، وایبر پاپ و Wild Luck Casino عرضه شده‌اند، به صورت اپلیکیشن‌های مستقل طراحی شده‌اند که به وایبر لینک شده و به کاربران امکان می‌دهند امتیازات خود در بازی را با دوستان وایبری خود به اشتراک بگذارند. علاوه بر این از طریق بازی می‌توانند با دوستان وایبری تعامل داشته و مثلا با هم مسابقه بدهند.

 تانگو در استفاده از اپلیکیشن‌های بازی در سرویس خود که قابلیت پیام رسان اپ را به حاشیه راند و اختلالات فنی در عملکرد برخی از بازی‌های اصلی لاین  منجر به عدم تحقق سود پیش‌بینی شده شرکت مادر لاین شد و این شرکت را به افزودن خدمات آف‌لاینی همچون سرویس تاکسی در توکیو و سرویس ارسال خوار و بار به منازل ترغیب کرد. این مثال‌ها، زنگ خطری برای وایبر است تا بی گدار به آب نزند.

وایبر در حال حاضر از طریق فروش استیکرهای آن‌لاین و برنامه‌های تماس بین‌المللی بدون دسترسی به اینترنت (همچون اسکایپ) کسب درآمد می‌کند و هنوز معلوم نیست پلت‌فورم شبکه اجتماعی مانند این شرکت برای چهره‌های معروف در سال گذشته به درآمد زایی رسیده است یا نه.

شرکت Rakuten، مالک کنونی وایبر دارای تجربه زیادی در تجارت آن‌لاین است و انتظار می‌رود به تدریج سرویس‌های درآمدزای دیگری نیز از این شرکت به وایبر تزریق شود.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا