تکنولوژی و فناوری

خبر راه اندازی اینترنت 5G : ستاره کنگره جهانی موبایل بارسلون

به نظر می رسد با آنکه کشورهای پیشرفته در حال تجربه نسل چهارم اینترنت یا 4G هستند. اما باز هم به این سرعت شگفت انگیز اینترنت راضی نیستند. و به دنبال افزایش سرعت اینترنت و ارائه نسل جدید آن یعنی اینترنت 5G هستند. خبری که در کنگره جهانی موبایل بارسلون منتشر شد.

با این وجود شاید بتوان ستاره کنگره جهانی موبایل امسال در بارسلون را نسل تازه انتقال اینترنت دانست که تازه قرار است ٥ سال دیگر عرضه شود و تحولی عظیم در زندگی ما ایجاد کند.

چند سالی است اینترنت 4G عرضه شده است و به تازه‌گی در برخی از شهرهای ایران و توسط برخی از ارائه دهنده‌گان اینترنت به کاربران ارائه می‌شود. اما همچنان‌که فردای ارائه اینترنت 3G می‌دانستیم نسل بعدی در راه است اکنون نیز باید چشم انتظار نسل بعدی اینترنت 5G باشیم. این انتظار احتمالا کمی طولانی خواهد بود، اما ارزش انتظار کشیدن را دارد.

ارتقا اینترنت از 3G به 4G به معنی سرعت بالاتر و کارایی بیشتر بود، اما به نظر می‌رسد با نسل بعدی فن‌آوری ارائه اینترنت، دستاورد ما چیز بیشتری از صرف سرعت بالاتر باشد. چنان‌که از کنفرانس جهانی موبایل امسال برمی‌آید می‌توانیم انتظار داشته باشیم سال ٢٠٢٠ نسل پنجم فن‌آوری انتقال اینترنت عرضه شود و همزمان با عرضه قابلیت‌های زیادی هم در حوزه‌های وابسته در اختیار ما قرار دهد.

اینترنت 5G را باید کلید شبکه‌ای شدن ابزارهای الکترونیکی دانست، قابلیتی که در کسری از ثانیه ابزارهای زیادی را که در خانه ما استفاده می‌شوند و همه به سنسورهایی مجهز خواهند بود که ارتباط اینترنتی دستگاه الکترونیکی مورد نظر با شبکه اینترنت خانگی را فراهم می‌سازد. ابزارهایی که همه انواع لوازم برقی خانگی، سیستم‌های امنیتی، قفل‌ درها، اتومبیل‌ها و ابزارهای پوشیدنی را شامل می‌شود.

برآوردهای یک موسسه پژوهشی نشان می‌دهد که تا سال ٢٠٢٠ دست‌کم ٢٥ میلیارد ابزار با قابلیت اتصال به اینترنت ساخته خواهد شد. ابزارهایی که کنترل از راه دور را برای ما ممکن می‌سازند. برای نمونه سیستم‌های هوشمند منزل ورود کودکتان به خانه را به شما اطلاع می‌دهند و یا اتومبیل‌ها در جاده‌ها بدون راننده تردد کرده و سرنشینان خود را جابه‌جا خواهند کرد.

اما این موضوعات چرا منوط به اینترنت نسل آینده شده است؟ همین الان هم می‌توان برخی از دستگاه‌‌های منزل را به اینترنت متصل کرد و گوگل هم در حال آزمایش اتومبیل بدون راننده خود است. اما برای کارا کردن شبکه اینترنت خانه که تمام اشیا منزل را به هم متصل می‌کند به سرعت بسیار بالاتری از اینترنت نیاز داریم. 5G تقریبا ٦٦ بار سریع‌تر از اینترنت 4G است.

اما اگر تیتروار به برخی از قابلیت‌ها آن اشاره کنیم می‌توانیم این چند مورد را برجسته کنیم.

* عملی کردن ایده‌های بلنپروازانه مرتبط با فن‌آوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازی که داده‌ها را مقابل دید کاربر می‌آورد با نسل جدید اینترنت 5G امکان تحقق پیدا می‌کنند.

* سرعت بالای اینترنت 5G قابل قیاس با 4G نیست. برای مثال سرعت دانلود در 4G به ١٥٠ مگابایت بر ثانیه می‌رسد اما سرعت 5G چنان‌که اشاره شد ٦٦ برابر 4G است و به ١٠ گیگابایت در ثانیه می‌رسد! به این ترتیب برای مثال، یک فیلم کامل ٢ ساعته که با اینترنت 3G تقریبا ٢٦ ساعت طول می‌کشد ، با این فن‌آوری کمتر از ٤ ثانیه زمان خواهد برد.

* سرعت بالای پاسخگویی که موجب می‌شود کاربرد آن در صنعت اتومبیل بدون راننده متصل به اینترنت موجب پیشرفت عظیمی شود. با اینترنت فعلی ، برای این‌که یک خودروی هوشمند بدون راننده به اتومبیل پشت سر خود اطلاع دهد که مثلا ترمز کرده است، ١٥ تا ٢٠ میلی ثانیه بسیار مهم است و با فن‌آوری جدید این زمان به ١ میلی ثانیه ارتقا می‌یابد. به این ترتیب همگام با سرعت دانلود، تاخیر اولیه نیز در این نوع از ارتباط، تا حد امکان، کم می‌شود.

اما برای رساندن این فن‌آوری جدید ارتباطی باید تغییرلت زیادی در آنتن‌های مخابراتی داده شود و علاوه بر این با نصب آنتن‌های بیشتر، امکان استفاده از طیف‌های هالی فرکانس‌ها فراهم شود تا دسترسی به فرکانسی بالاتر از ٣ گیگاهرتز فعلی که برای انتقال 5G ضروری است، ممکن گردد.

به دلیل هزینه بسیار زیاد تجهیزات لازم برای انتقال این سطح از فن‌آوری، اکنون نمی‌توان برآورد درستی از قیمت نهایی اینترنت 5G هنگام ارائه به کاربر داشته باشیم. یکی از برآوردها نشان می‌دهد که شرکت‌های مخابراتی که اکنون اینترنت 4G به مشتریان خود ارائه می‌دهند برای فراهم کردن امکانات ارائه نسل پنجم حدوداً به صرف هزینه‌ای ۱.۷ تریلیون دلاری نیاز دارند. این پیش از هر چیز بدان معنی است که اینترنت 5G اولا سریع به دست ما نخواهد رسید و ثانیا اصلا ارزان نخواهد بود!

منبع: سی‌نت

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا