دانستنی ها

تاریخچه جام ملتهای آسیا

جام ملت های آسیا 2015 تا چند روز دیگر آغاز می شود. تیم های ژاپن, ایران, عربستان, کره جنوبی رکورد دار قهرمانی در این جام هستند. بد نیست نگاهی به تاریخچه کامل این جام بندازیم.

جام ملت‌های آسیا یک جام فوتبال است که کنفدراسیون فوتبال آسیا (ای‌اف‌سی) آن را برگزار می‌کند. قهرمان این جام، قهرمان قاره آسیا در رشته فوتبال می‌باشد و به طور خودکار به جام کنفدراسیون‌ها راه می‌یابد. این جام از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۸۳ هر چهار سال یک بار برگزار می‌شد. به دلیل همزمانی این جام با جام ملت‌های اروپا و المپیک، کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفت تا دورهٔ این بازی‌ها را تغییر دهد تا در سطح جهان به این جام توجه بیشتری شود. بعد از جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۴، این جام در سال ۲۰۰۷ برگزار شد (با فاصله سه سال)، اما از این پس باز هم هر چهار سال یکبار برگزار خواهد شد.

قدرت‌های اول آسیا سالیان سال بر این جام حکمفرمایی می‌کردند، تیم‌های ژاپن و کره جنوبی از شرق و تیم‌های ایران و عربستان سعودی از غرب، همواره در میان یکی از تیم‌های دیدار پایانی بوده‌اند. در میان تیم‌های دیگری که در این جام موفق بوده‌اند می‌توان به عراق، امارات، کویت و چین اشاره کرد. استرالیا تازه‌ترین کشوری است که به این جام اضافه شده‌است.

تاریخچه

سه دورهٔ نخست

عبدالرحمان تانکو رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا طرحی به نام جام آسیا را به اعضای اندک کنفدراسیون ارائه کرد. جالب این که اولین دوره جام ملتهای آسیا، در سال ۱۹۵۶ یعنی چهار سال زودتر از جام ملتهای اروپا برگزار شد. هنگ کنگ نخستین میزبان این جام بود؛ فقط سه کشور در دور پایانی شرکت کردند. کره جنوبی نخستین جام آسیا را به خانه برد. چهار سال بعد، کره جنوبی میزبان جام شد و این بار هم جام را در خانه خود نگه داشت؛ هنوز قدرت‌های بزرگ دوره‌های بعد آسیا متولد نشده بودند. ایران در مقدماتی این دوره شرکت کرد ولی به مرحله پایانی صعود نکرد. جام سوم در سال ۱۹۶۴ در اسرائیل برگزار شد. این دوره جزو کم‌رمق‌ترین دوره‌های جام است. ایران در این دوره هم غایب بود.

دوره چهارم ۱۹۶۸

ایران در ۱۹۶۸ میزبان جام آسیا شد. جام بصورت گروهی برگزار می‌شد. ایران در یک بازی شبه فینال در حالی که برای قهرمانی به یک مساوی احتیاج داشت، اسرائیل را شکست داد. اولین قهرمانی ایران در جام رقم خورد. کم کم قدرت‌های آسیایی بیدار شدند. کره شمالی، برمه و کره جنوبی رقبای ایران در راه قهرمانی بودند.

دوره پنجم ۱۹۷۲

جام ۱۹۷۲ در بانکوک تایلند برگزار شد. تیم ایران مسیر همواری تا فینال داشت. در این دوره برای نخستین بار مرحله حذفی به مسابقات اضافه شد. تیم ایران در این دوره کمی مغرور به قدرت خود شد و چیزی نمانده بود خیلی زود از جام خداحافظی کند. در بازی با تایلند، ایران با تیم دوم خود به میدان رفت و اگر درخشش جباری در دقایق پایانی و هت‌تریک او نبود ایران ۲-۰ مغلوب می‌شد. کره جنوبی و ایران به فینال رسیدند. بازی زیبا و فنی ایران دومین قهرمانی را در پی داشت.

دوره ششم ۱۹۷۶

تیم‌های عربی کم کم وارد مسابقات آسیایی می‌شدند. کشور لبنان به عنوان ششمین میزبان جام ملتهای آسیا انتخاب شد اما به دلیل جنگ داخلی محروم شد. ایران به دلیل نفوذ در آسیا میزبانی دوره ششم را برعهده گرفت و در کمتر از هشت سال مجدداً میزبان شد. بازی‌های در دو شهر تبریز و تهران برگزار شد. حاشیه‌های جالب این دوره سوژه عکاسان و خبرنگاران بود. تیم کویت در بدترین فصل ممکن زیر باران پاییزی در ورزگاه گل آلود تبریز بازی می‌کرد. تیم ملی عراق و کویت در نیمه نهایی پس از پایان بازی به زد و خورد پرداختند. تیم ایران در این دوره گلی دریافت نکرد و مقتدرانه به فینال جام صعود کرد. بازی پرانتقاد ایران و زیبای کویت نشانگر ظهور قدرت‌های جدید عربی بود. ایران روی یک ضربه آزاد جام را در خانه نگه داشت. کاپیتان تیم ایران پرویز قلیچ خانی با سومین قهرمانی ایران به رکوردی جاودانه دست یافت. او تنها بازیکن آسیایی است که سه بار جام زرین آسیا را بالا برده‌است.رکورد سه قهرمانی پیاپی و دوازده پیروزی متوالی (از ۱۹۶۸) رکوردی است که هنوز هیچ تیمی در آسیا به جز ایران به آن دست نیافته‌است.

دوره هفتم ۱۹۸۰

دوره هفتم ۱۹۸۰ فصل نوینی در فوتبال آسیا بود. کویت میزبان این رقابتها شد نخستین میزبان عربی این مسابقات بهترین تیم تاریخ خود را به همراه داشت. تیم ایران با تکیه بر ستارگان از جام جهانی برگشتهٔ خود تا نیمه نهایی بالا آمد اما یک اتفاق نادر در تاریخ جام ملتهای آسیا افتاد. درست یک روز قبل از بازی ایران و کویت جنگ بین ایران و عراق آغاز شد. آقای آسیا پس از ده سال بی شکستی در آسیا بخاطر روحیه بد در مقابل کویت شکست خورد و از صعود به فینال باز ماند. کویت در دومین حضور پیاپی خود در فینال کره جنوبی را سه بر صفر در هم کوبید و نخستین تیم عربی قهرمان رقابتها نام گرفت. سقوط ایران با قدرت‌نمایی کویت و تیم‌های عربی به همراه بود.

دوره هشتم ۱۹۸۴

هشتمین دوره ۱۹۸۴ در سنگاپور برگزار شد. تیم عربستان از این دروه به جمع تیم‌های جام ملتها پیوست. ایران با یک تیم استثنایی و پرمهره، کویت قهرمان دوره قبل، در کنار کره جنوبی مدعی کسب جام بودند. تیم ایران در نیمه‌نهایی مقابل عربستان قرار گرفت. ایران با گل شاهرخ بیانی تا دقیقه ۸۹ پیروز و در فینال بود اما اشتباه یار خودی (شاهین بیانی برادر شاهرخ) و گل به خودی او بازی را به مساوی کشید. بازی در ضربات پنالتی به نفع عربستان شد و عربستان در یک فینال به یادماندنی چین را شکست داد و در اولین حضورش نخستین جامش را بالا برد. ایران در این دوره از مسابقات چهارم شد.

دوره نهم ۱۹۸۸

نهمین دوره ۱۹۸۸ در کشور قطر و برای دومین بار در یک کشور عربی برگزار شد. بازی افتتاحیه جام که بین ایران و قطر بود را میشل پلاتینی گشایش کرد. تیم کره جنوبی و چین و عربستان مدعیان جام بودند. تیم کم‌تجربه ایران در این دروه با غلبه بر حریفان صاحب نام خود همه را متعجب کرد. مربی ایران در مقابل کره جنوبی تن به یک باخت مصلحتی داد. او برای روبرو نشدن با عربستان تن به شکست داد ولی محاسباتش درست در نیامد و عربستان حریف ایران شد. شکست سنگین سه بر صفر ایران برابر کره جنوبی از نتایج تلخ ایران در جام ملتهای آسیا است. عربستان این بار مقتدرانه ایران را شکست داد و راهی فینال شد. کره جنوبی با غلبه بر چین در فینال حاضر شد اما در ضربات پنالتی جام را به عربستان واگذار کرد تا ناکام‌ترین تیم فینال نام بگیرد. تیم ژاپن برای نخستین بار از این دروه وارد جام آسیا شد.

دوره دهم ۱۹۹۲

دوره دهم ۱۹۹۲ در کشور ژاپن برگزار شد. سرمایه گذاری‌های ژاپن روی ورزش فوتبال سرانجام به ثمر نشست. تیم ژاپن میزبان و امارات تازه از جام جهانی ۱۹۹۰ برگشته و ایران قهرمان بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ مهم‌ترین مدعیان جام بودند. اما بدترین اتفاق ممکن برای ایران افتاد؛ در بازی مقابل ژاپن که سرنوشت‌ساز بود ایران یک گل مشکوک دریافت کرد. داوری جمال شریف مورد اعتراض ایران قرار گرفت و در پی آن حمله به داور باعث اخراج و محرومیت بازیکنان ایرانی شد. ایران برای نخستین بار در تاریخ جام ملت‌ها در گروه‌بندی حذف شد. امارات و ژاپن صعود کردند. عربستان بهترین فرصت برای قهرمانی سوم و شکستن رکورد ایران را پیدا کرد. عربستان در فینال مقابل ژاپن تن به شکست داد تا کشور آفتاب تابان دومین کشور شرقی بعد از کره جنوبی باشد که جام را برده‌است.

دوره یازدهم ۱۹۹۶

دوره یازدهم (۱۹۹۶) در کشور امارات متحده عربی برگزار شد. تعداد تیم‌ها افزایش یافت.تیم ایران در بدترین روزهای تاریخ خود بود عربستان سعودی و ژاپن و کره جنوبی مدعیان کسب قهرمانی بودند. اما جام یازدهم جام شگفتی‌ها بود. حذف ژاپن در یک چهارم نهایی شکست ۶-۲ کره جنوبی برابر ایران و پیروزی عربستان در بازی مجدد مقابل ایران. تیم ملی ایران بهترین نتایج چند ساله‌اش را کسب کرد. عربستان را سه بر صفر برد و کره جنوبی را ناباورانه ۶-۲ مغلوب کرد. عربستان با بازی‌های ضعیف به سختی تا مرحله نیمه نهایی بالا آمد. اما باز هم ضربات پنالتی و داور عربستان را به فینال فرستاد. یک فینال کاملاً عربی بین امارات متحده عربی و عربستان برگزار شد. عربستان به سومین قهرمانی خود دست یافت و با رکورد ایران برابر شد.

دوره دوازدهم ۲۰۰۰

چهار سال بعد پس از بیست‌وچهار سال میزبانی به لبنان رسید. دوره دوازدهم (۲۰۰۰) ژاپن و کره جنوبی دوباره به قدرت رسیده بودند. نتایج عجیبی در این دوره خلق شد. از نتیایج جالب این دوره می‌توان به: شکست ۴-۱ عربستان مقابل ژاپن شکست کره جنوبی برابر کویت و تساوی ایران و تایلند اشاره کرد. عربستان با وجود نتایج ضعیف به فینال رسید. کره جنوبی انتقام شکست دوره قبل را از ایران گرفت و در دقایق پایانی ایران را روی گل طلایی برد. ژاپن و عربستان دوباره فینال را برابر هم برگزار کردند و ژاپن دومین جام خود را به خانه برد.

دوره سیزدهم ۲۰۰۴

در سال ۲۰۰۴ میزبانی به چین رسید و یکی از پرانتقادترین دوره‌های برگزاری بود.تیم‌های اردن و ازبکستان قدرتهای تازه آسیا بودند.بازی ایران و عمان یکی از بازی‌های جنجالی جام بود. درگیری دو مدافع ایرانی (رحمان رضایی و علی بداوی) با یکدیگر و حمایت داور ایرانی‌تبار از ایران این بازی را جنجالی کرد.در این دوره تیم ایران ستارگان به نامی چون علی دایی ،مهدی مهدوی کیا که عناوین بهترین بازیکن آسیا را در سالهای 1999 ،2003 به دوش میکشیدند را به همراه داشت .تیم ایران در این دوره بازی‌های زیبایی کرد .درخشش خیره کننده علی کریمی و بازیهای خوب مهدوی کیا به خصوص در بازی مقابل کره جنوبی که با هتریک علی کریمی همراه بود تیم ایران را در آستانه فینالیست شدن قرار داد ولی در نیمه‌نهایی با اشتباهات عجیب داوری و بی دقتی در زدن پنالتی توسط ایمان مبعلی ویحیی گل محمدی نتوانست از سد چین بگذرد و چین میزبان به فینال رسید. ژاپن خیلی ساده سومین جام را به خانه برد و سومین تیمی نام گرفت که سه بار قهرمان جام ملت‌های آسیا شده‌است. علی دایی با زدن چهاردهمین گلش در بازی رده‌بندی برترین گلزن تمام ادوار جام ملتها نام گرفت.شونسوکه ناکامورا بهترین بازیکن جام و علی کریمی وعلا هوبیل به صورت مشترک عنوان آقای گلی رقابت ها کسب کردند.علی کریمی در همان سال عنوان بازیکن سال آسیا را به دست آورد.

دوره چهاردهم ۲۰۰۷

به تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا برای تداخل نداشتن با بازی‌های المپیک و جام ملت‌های اروپا، این دوره با فاصله سه‌ سال نسبت به دوره قبل برگزار شد. چهار کشور مالزی، اندونزی، تایلند و ویتنام میزبان مشترک جام چهاردهم (۲۰۰۷) شدند. برای نخستین بار تیم استرالیا در جام شرکت کرد. عراق تیم شگفتی‌ساز این دوره شد و در نیمه‌نهایی کره جنوبی را حذف کرد. ژاپن با پیروزی بر استرالیا یکی از مدعیان را حذف کرد ولی مقابل عربستان سعودی تن به شکست داد تا این تیم برای ششمین بار به فینال رسید. یک فینال کاملاً غربی بین عراق و عربستان و یک رده بندی شرقی بین کره جنوبی و ژاپن شکل گرفت. فرصت استثنایی به دست عربستان سعودی افتاد تا با قهرمانی چهارم رکورد ایران را بشکند اما عراق بزرگترین شگفتی جام را آفرید و با پیروزی بر عربستان قهرمان جام چهاردهم شد.

دوره پانزدهم ۲۰۱۱

قطر میزبان این دوره بود. ازبکستان با غلبه بر اردن و استرالیا با شکست دادن عراق به نیمه نهایی رسیدند. کره جنوبی و ایران برای پنجمین دوره متوالی در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌ها به مصاف هم رفتند، کره با یک گل در وقت اضافه پیروز شد تا در این ۵ دیدار با ایران به ۳ برد رسیده باشد. ژاپن مدعی هم قطر میزبان را شکست داد. در نیمه‌نهایی ژاپن پس از تساوی ۲ بر ۲ با کره جنوبی در ضربات پنالتی ۳ بر صفر پیروز شد. استرالیا هم ازبکستان را با ۶ گل درهم کوبید. در رده‌بندی کره جنوبی ۳ بر ۲ مقابل ازبکستان به پیروز رسید و سوم شد. ژاپن هم با یک گل در وقت‌های اضافه استرالیا را برد و با چهارمین قهرمانی، پر افتخارترین تیم آسیا لقب گرفت. ژاپن این ۴ قهرمانی را در ۶ دوره اخیر بدست آورده است.

نتایج

چهار تیم برتر هر دوره

دوره میزبان دیدار پایانی دیدار رده بندی
قهرمان نتیجه نایب قهرمان سوم نتیجه چهارم
۱۹۵۶  هنگ کنگ Flag of کره جنوبی
کره جنوبی
[۱] Flag of اسرائیل
اسرائیل
Flag of هنگ کنگ
هنگ کنگ
[۱] Flag of ویتنام
ویتنام
۱۹۶۰  کره جنوبی Flag of کره جنوبی
کره جنوبی
[۱] Flag of اسرائیل
اسرائیل
پرچم جمهوری چین
جمهوری چین
[۱] Flag of ویتنام
ویتنام
۱۹۶۴  اسرائیل Flag of اسرائیل
اسرائیل
[۱] Flag of هند
هند
Flag of کره جنوبی
کره جنوبی
[۱] Flag of هنگ کنگ
هنگ کنگ
۱۹۶۸  ایران Flag of ایران
ایران
[۱] Flag of میانمار
برمه
Flag of اسرائیل
اسرائیل
[۱] پرچم جمهوری چین
جمهوری چین
۱۹۷۲  تایلند Flag of ایران
ایران
۲–۱
در وقت اضافه
Flag of کره جنوبی
کره جنوبی
Flag of تایلند
تایلند
۲–۲
در وقت اضافه
(۵–۳)
پنالتی
Flag of کامبوج
جمهوری خمِر
۱۹۷۶  ایران Flag of ایران
ایران
۱–۰ Flag of کویت
کویت
پرچم جمهوری خلق چین
چین
۱–۰ Flag of عراق
عراق
۱۹۸۰  کویت Flag of کویت
کویت
۳–۰ Flag of کره جنوبی
کره جنوبی
Flag of ایران
ایران
۳–۰ Flag of کره شمالی
کره شمالی
۱۹۸۴  سنگاپور Flag of عربستان سعودی
عربستان سعودی
۲–۰ پرچم جمهوری خلق چین
چین
Flag of کویت
کویت
۱–۱
(۵–۳)
پنالتی
Flag of ایران
ایران
۱۹۸۸  قطر Flag of عربستان سعودی
عربستان سعودی
۰–۰
در وقت اضافه
(۴–۳)
پنالتی
Flag of کره جنوبی
کره جنوبی
Flag of ایران
ایران
در وقت اضافه
(۳–۰)
پنالتی
پرچم جمهوری خلق چین
چین
۱۹۹۲  ژاپن Flag of ژاپن
ژاپن
۱–۰ Flag of عربستان سعودی
عربستان سعودی
پرچم جمهوری خلق چین
چین
۱–۱
(۴–۳)
پنالتی
پرچم امارت متحده عربی
امارات متحده عربی
۱۹۹۶  امارات متحده عربی Flag of عربستان سعودی
عربستان سعودی
۰–۰
در وقت اضافه
(۴–۲)
پنالتی
پرچم امارت متحده عربی
امارات متحده عربی
Flag of ایران
ایران
۱–۱
(۳–۲)
پنالتی
Flag of کویت
کویت
۲۰۰۰  لبنان Flag of ژاپن
ژاپن
۱–۰ Flag of عربستان سعودی
عربستان سعودی
Flag of کره جنوبی
کره جنوبی
۱–۰ پرچم جمهوری خلق چین
چین
۲۰۰۴  چین Flag of ژاپن
ژاپن
۳–۱ پرچم جمهوری خلق چین
چین
Flag of ایران
ایران
۴–۲ Flag of بحرین
بحرین
۲۰۰۷  اندونزی
 مالزی
 تایلند
 ویتنام
Flag of عراق
عراق
۱–۰ Flag of عربستان سعودی
عربستان سعودی
Flag of کره جنوبی
کره جنوبی
۰–۰
در وقت اضافه
(۶–۵)
پنالتی
Flag of ژاپن
ژاپن
۲۰۱۱  قطر Flag of ژاپن
ژاپن
۱–۰
در وقت اضافه
Flag of استرالیا
استرالیا
Flag of کره جنوبی
کره جنوبی
۳–۲ Flag of ازبکستان
ازبکستان
۲۰۱۵  استرالیا بازی در آینده بازی در آینده
۲۰۱۹ مشخص نیست بازی در آینده بازی در آینده

تیم‌های موفق جام

تیم قهرمان نایب قهرمان سوم چهارم
 ژاپن ۴ (۱۹۹۲*, ۲۰۰۰, ۲۰۰۴, ۲۰۱۱) ۱ (۲۰۰۷)
 عربستان سعودی ۳ (۱۹۸۴, ۱۹۸۸, ۱۹۹۶) ۳ (۱۹۹۲, ۲۰۰۰, ۲۰۰۷)
 ایران ۳ (۱۹۶۸*, ۱۹۷۲, ۱۹۷۶*) ۴ (۱۹۸۰, ۱۹۸۸, ۱۹۹۶, ۲۰۰۴) ۱ (۱۹۸۴)
 کره جنوبی ۲ (۱۹۵۶, ۱۹۶۰*) ۳ (۱۹۷۲, ۱۹۸۰, ۱۹۸۸) ۴ (۱۹۶۴, ۲۰۰۰, ۲۰۰۷, ۲۰۱۱)
 اسرائیل # ۱ (۱۹۶۴*) ۲ (۱۹۵۶, ۱۹۶۰) ۱ (۱۹۶۸)
 کویت ۱ (۱۹۸۰*) ۱ (۱۹۷۶) ۱ (۱۹۸۴) ۱ (۱۹۹۶)
 عراق ۱ (۲۰۰۷) ۱ (۱۹۷۶)
 چین ۲ (۱۹۸۴, ۲۰۰۴*) ۲ (۱۹۹۲, ۱۹۷۶) ۲ (۱۹۸۸, ۲۰۰۰)
 امارات متحده عربی ۱ (۱۹۹۶*) ۱ (۱۹۹۲)
 هند ۱ (۱۹۶۴)
 میانمار ^ ۱ (۱۹۶۸)
 استرالیا ۱ (۲۰۱۱)
 هنگ کنگ ۱ (۱۹۵۶*) ۱ (۱۹۶۴)
 تایوان ۱ (۱۹۶۰) ۱ (۱۹۶۸)
 تایلند ۱ (۱۹۷۲*)
 ویتنام ۲ (۱۹۵۶, ۱۹۶۰)
 کامبوج ^^ ۱ (۱۹۷۲)
 کره شمالی ۱ (۱۹۸۰)
 بحرین ۱ (۲۰۰۴)
 ازبکستان ۱ (۲۰۱۱)
* میزبان
# اسرائیل از سال ۱۹۷۰ از AFC جداشد.  و به یوفا پیوست.
^ برمه سابق.
^^ جمهوری خمر سابق.

عملکرد میزبانان

ایران با دو قهرمانی در دو میزبانی خود (۱۹۶۸ و ۱۹۷۶) موفق‌ترین میزبان جام ملت‌ها بوده‌است. کرهٔ جنوبی (۱۹۶۰) و ژاپن (۱۹۹۲) در جایگاه بعدی قرار دارند.

دوره میزبان مقام
۱۹۵۶ هنگ کنگ هنگ کنگ سوم
۱۹۶۰ کره جنوبی کره جنوبی قهرمان
۱۹۶۴ اسرائیل اسراییل قهرمان
۱۹۶۸ ایران ایران قهرمان
۱۹۷۲ تایلند تایلند سوم
۱۹۷۶ ایران ایران قهرمان
۱۹۸۰ کویت کویت قهرمان
۱۹۸۴ سنگاپور سنگاپور مرحله گروهی
۱۹۸۸ قطر قطر مرحله گروهی
۱۹۹۲ ژاپن ژاپن قهرمان
۱۹۹۶ امارات متحده عربی امارات متحده عربی دوم
۲۰۰۰ لبنان لبنان مرحله گروهی
۲۰۰۴ چین چین دوم
۲۰۰۷ ویتنام ویتنام
اندونزی اندونزی
تایلند تایلند
مالزی مالزی
یک چهارم
مرحله گروهی
مرحله گروهی
مرحله گروهی
۲۰۱۱ قطر قطر یک چهارم نهایی

قهرمانی‌ها به تفکیک مناطق

  • غرب آسیا:  عربستان سعودی (سه قهرمانی)،  کویت (یک قهرمانی) ،  عراق (یک قهرمانی) و  اسرائیل (یک قهرمانی)
  • شرق آسیا:  ژاپن (چهار قهرمانی)،  کره جنوبی (دو قهرمانی)
  • آسیای میانه:  ایران(۲) (سه قهرمانی)
۱-اسرائیل از سال ۱۹۷۰ از AFC جداشد.و به یوفا پیوست.این کشور تا سال 1970 عضو غرب آسیا بود.
۲- کشور ایران تا سال 2007 در رده بندی آسیا در غرب آسیا بود ولی اکنون جزو آسیای میانه شمرده می‌شود.

بهترین‌ها

بهترین بازیکن جام

کنفدراسیون فوتبال آسیا در پایان هر دوره از این بازی‌ها با ارزش‌ترین بازیکن از لحاظ فنی را به عنوان بهترین بازیکن بر می‌گزیند. گفتنی است که این جایزه میان سالهای ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۸ وجود نداشت و در سال ۱۹۸۰ برگزار نشد.

نام دوره
ایران ابراهیم آشتیانی ۱۹۷۲
ایران علی پروین ۱۹۷۶
چین جیا ژی کوان ۱۹۸۴
کره جنوبی کیم جو سونگ ۱۹۸۸
ژاپن کازایوشی میورا ۱۹۹۲
ایران خداداد عزیزی ۱۹۹۶
ژاپن هیروشی نانامی ۲۰۰۰
ژاپن شونسوکه ناکامورا ۲۰۰۴
عراق یونس محمود ۲۰۰۷
ژاپن کیسوکه هوندا ۲۰۱۱

آقای گل

نام گل دوره
اسرائیل نائوم استلماخ ۴ ۱۹۵۶
کره جنوبی چو یون اوک ۴ ۱۹۶۰
اسرائیل مردخای اشپیگلر
هند ایندر سینگ
۲ ۱۹۶۴
ایران همایون بهزادی
اسرائیل گیورا اشپیگل
اسرائیل موشه رومانو
۴ ۱۹۶۸
ایران حسین کلانی
کره جنوبی پارک ای چون
۵ ۱۹۷۲
ایران ناصر نورایی
ایران غلامحسین مظلومی
کویت فتحی کمیل مرزوق
۳ ۱۹۷۶
ایران بهتاش فریبا
کره جنوبی چون سون هو
۷ ۱۹۸۰
ایران ناصر محمدخانی
ایران شاهرخ بیانی
چین جیا ژی کوان
۳ ۱۹۸۴
کره جنوبی لی تائه هو ۳ ۱۹۸۸
عربستان سعودی فهد البیشی ۴ ۱۹۹۲
ایران علی دایی ۸ ۱۹۹۶
کره جنوبی لی دونگ گوک ۶ ۲۰۰۰
ایران علی کریمی
بحرین علا حبیل
۵ ۲۰۰۴
کره جنوبی لی دونگ گوک
ژاپن نائوهیرو تاکاهارا
عربستان سعودی یاسر القحطانی
۴ ۲۰۰۷
کره جنوبی کو جا چئول ۵ ۲۰۱۱

علی دایی در سال ۱۹۹۶ با زدن هشت گل، رکوردار تعداد گل در یک دوره جام است.

آمار

بیشترین گل زدهٔ یک بازیکن در همهٔ دوره‌ها

جدول زیر بهترین گلزنان این بازی‌ها در تمامی دوره‌ها را نشان می‌دهد.

بازیکن گل
ایران علی دایی ۱۴
کره جنوبی لی دونگ گوک ۱۰
ایران بهتاش فریبا، ژاپن نائوهیرو تاکاهارا، کره جنوبی چوی سون هو، ۹
ایران حسین کلانی، کویت فیسل الدخیل ۷
کویت جاسم الهویدی ۸
عربستان سعودی یاسر القحطانی، ازبکستان الکساندر گینریخ ۶
ایران علی کریمی، بحرین علا حبیل، عراق یونس محمود، بحرین اسماعیل عبداللطیف، ایران علی جباری، ژاپن آکینوری نیشیزاوا، کره جنوبی وو سانگ کاون، کره جنوبی هاونگ سان هانگ، کره جنوبی کو جا چئول، چین شائو جیایی ۵

بیشترین حضور یک بازیکن

تا سال ۲۰۰۴ عدنان الطلیانی (امارات متحده عربی) و لی مینگ (چین) با چهار بار حضور در مرحله نهایی رکوردار بودند. مهدی مهدوی کیا با حضور در جام 2007 به جمع این بازیکنان اضافه شد و بدین سان ایدر رکورد بیشترین حضور در این جام ۴ بار است که ۳ بازیکن به طور همزمان آن را دارا می‌باشند.

بازیکن حضور دوره‌ها
امارات متحده عربی عدنان الطلیانی ۴ ۱۹۸۴، ۱۹۸۸، ۱۹۹۲، ۱۹۹۶
چین لی مینگ ۴ ۱۹۹۲، ۱۹۹۶، ۲۰۰۰، ۲۰۰۴
ایران مهدی مهدوی کیا ۴ ۱۹۹۶، ۲۰۰۰، ۲۰۰۴، ۲۰۰۷

مربیان قهرمان

پرافتخارترین تیم آسیا

تیم ملی ایران تا ۱۹۹۶ صاحب این عنوان بود ولی در این سال ها عربستان و ژاپن با سه قهرمانی به رکورد ایران رسیدند. هم‌اکنون ژاپن با چهار قهرمانی (۱۹۹۲, ۲۰۰۰, ۲۰۰۴, ۲۰۱۱) پرافتخارترین تیم آسیا است.

رده‌بندی کلی

این جدول تیم‌ها را بر اساس عملکرد در تمامی دوره‌ها نشان می‌دهد. اگر این جدول بخواهد پایهٔ ارزیابی قرارگیرد، ایران بهترین تیم تمامی دوره‌های جام ملت‌های آسیا می‌باشد .

تیم امتیاز بازی برد مساوی باخت گل زده گل خورده تفاضل گل % برد
۱  ایران ۹۹ ۴۸ ۲۹ ۱۲ ۷ ۹۲ ۳۰ +۶۲ ۶۸٬۷۵٪
۲  کره جنوبی ۷۹ ۴۵ ۲۳ ۱۰ ۱۲ ۷۷ ۵۱ +۲۶ ۵۸٬۵۲٪
۳  عربستان سعودی ۵۳ ۲۹ ۱۴ ۱۱ ۴ ۴۲ ۲۱ +۲۱ ۶۰٬۹٪
۴  کویت ۵۲ ۳۳ ۱۴ ۱۰ ۹ ۴۲ ۳۱ +۱۱ ۵۲٬۵٪
۵  چین ۴۵ ۳۵ ۱۲ ۹ ۱۴ ۵۲ ۳۸ +۱۴ ۴۲٬۹٪
۶  ژاپن ۳۷ ۱۹ ۱۱ ۴ ۴ ۳۴ ۱۸ +۱۶ ۶۴٬۹٪
۷  امارات متحده عربی ۳۰ ۲۳ ۸ ۶ ۹ ۱۸ ۲۷ ۴۳٬۵٪
۸  قطر ۲۰ ۱۹ ۴ ۸ ۷ ۱۸ ۲۵ ۳۵٬۱٪
۸  سوریه ۲۰ ۱۵ ۶ ۲ ۷ ۱۱ ۱۸ ۴۴٬۴٪
۱۰  عراق ۱۵ ۱۵ ۴ ۳ ۸ ۱۵ ۲۱ ۳۳٬۳٪
۱۱  کره شمالی ۱۰ ۹ ۳ ۱ ۵ ۱۲ ۱۷ ۳۷٬۰٪
۱۲  تایلند ۷ ۱۴ ۰ ۷ ۷ ۱۱ ۳۱ -۲۰ ۱۶٬۷٪
۱۲  میانمار ۷ ۴ ۲ ۱ ۱ ۴ ۵ ۵۸٬۳٪
۱۲  هند ۷ ۷ ۲ ۱ ۱ ۴ ۵ ۳۳٬۳٪
۱۵  اردن ۶ ۴ ۱ ۳ ۰ ۳ ۱ ۵۰٬۰٪
۱۵  عمان ۶ ۶ ۱ ۳ ۲ ۵ ۶ ۳۳٬۳٪
۱۵  مالزی ۶ ۶ ۱ ۳ ۲ ۶ ۸ ۳۳٬۳٪
۱۸  استرالیا ۵ ۴ ۱ ۲ ۱ ۷ ۵ ۴۱٬۷٪
۱۸  تایوان ۵ ۷ ۱ ۲ ۴ ۵ ۱۴ ۲۳٬۸٪
۲۰  سنگاپور ۴ ۴ ۱ ۱ ۲ ۳ ۴ ۳۳٬۳٪
۲۰  کامبوج ۴ ۵ ۱ ۱ ۳ ۸ ۱۰ ۲۶٬۷٪
۲۰  ویتنام ۴ ۴ ۱ ۱ ۲ ۴ ۷ ۳۳٬۳٪
۲۰  ازبکستان ۴ ۶ ۱ ۱ ۴ ۵ ۲۰ -۱۵ ۲۲٬۲٪
۲۴  هنگ کنگ ۳ ۱۰ ۰ ۳ ۷ ۱۱ ۲۱ -۱۰ ۱۰٬۰٪
۲۵  بحرین ۲ ۴ ۰ ۲ ۲ ۱ ۳ ۱۶٬۷٪
۲۵  لبنان ۲ ۳ ۰ ۲ ۱ ۳ ۷ ۲۲٬۲٪
۲۵  اندونزی ۲ ۶ ۰ ۲ ۴ ۴ ۱۵ -۱۱ ۱۱٬۱٪
۲۸  ترکمنستان ۱ ۳ ۰ ۱ ۲ ۴ ۶ ۱۱٬۱٪
۲۸  ویتنام ۱ ۶ ۰ ۱ ۵ ۱۱ ۲۰ ۵٬۰٪
۳۰  یمن جنوبی ۰ ۲ ۰ ۰ ۲ ۰ ۹ ۰٬۰٪
۳۰  بنگلادش ۰ ۴ ۰ ۰ ۴ ۲ ۱۷ -۱۵ ۰٬۰٪

رده‌بندی کشورها بر پایهٔ بارهای حضور

۱2 بار
  •  ایران
11 بار
  •  کره جنوبی
۹ بار
  •  چین
۸ بار
  •  کویت
۷ بار
  •  قطر
  •  عربستان سعودی
  •  امارات متحده عربی
۶ بار
  •  عراق
  •  ژاپن
  •  تایلند
۴ بار
  •  اندونزی
  •  اسرائیل
  •  سوریه
  •  ازبکستان
۳ بار
  •  بحرین
  •  هنگ کنگ
  •  مالزی
۲ بار
  •  تایوان
  •  هند
  •  کره شمالی
  •  عمان
  •  ویتنام
  •  استرالیا
۱ بار
  •  بنگلادش
  •  میانمار
  •  کامبوج
  •  اردن
  •  لبنان
  •  سنگاپور
  •  ویتنام
  •  ترکمنستان
  •  یمن جنوبی

پانویس

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا