دانستنی ها

تاریخ پیدایش کشاورزی باز هم تغییر کرد!

دانسته های تاریخی ما انسان بر اساس اکتشافات صورت گرفته است. بعضی از مسائل تاریخی با پیدایش یافته های جدید تغییر می کند. کشاوزی اختراع که زندگی بشر را نجات داد. زمینه مشغول شدن انسان ها به کار و تولید را فراهم کرد. بعد از شکار اختراع کشاورزی اولین شغلی بود که انسان بدوی توانست با آن خود را سرگرم کند. در نهایت تولید داشته باشد. تا همین یک هفته پیش زمان و مکان پیدایش کشاورزی را 12 هزار سال پیش در کشورهای مهد تمدن (ایران) و کشورهای خاورمیانه امروزی می دانستند. اکنون بر اساس یافته‌های جدید دانشمندان، تاریخ اولین کشاورزی مربوط به ۲۳هزار سال قبل است.

۲۳ هزار سال پیش، منطقه‌ای مسکونی در اسرائیل کنونی وجود داشت که در زیر آب مدفون شده بود. ولی در سال ۱۹۸۹ میلادی، به‌علت خشکسالی‌های چندساله‌، سطح آب دریاچه جلیل به شدت کاهش یافت و به ‌این ترتیب بقایای گیاهی و جانوری، چند کلبه‌، ابزار و اشیاء چوبی کشف شد. به علت مدفون شدن این بقایا در زیر لایه‌ای از رسوبات دریاچه، آسیب چندانی به این کشفیات وارد نشده‌ بود و مواد اولیه مناسبی جهت مطالعه در اختیار دانشمندان قرار گرفت.

در بین گیاهان کشف شده، دانشمندان به بقایای انواع غلات وحشی از جمله جو دوسر و گندم برخوردند. آثار غلات برداشت‌شده در مزارع و ابزاری که با استفاده از آن‌ها امکان برداشت غلات فراهم می‌شد، باعث شد که نظریه کشت درازمدت و هدفمند در ۲۳هزار سال پیش قوت بگیرد.

پروفسور وایس، یکی از اعضای این پروژه تحقیقاتی معتقد است که نتایج به‌دست آمده، نظریه توانایی‌های اجداد بشر را تقویت می‌کند. او می‌گوید: «نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد که اجداد ما باهوش‌تر و ماهرتر از آنچه که ما تا به‌ حال فکر می‌کردیم بودند. اگرچه کشاورزی تا سال‌ها بعد توسعه نیافت و این پروژه نشان می‌دهد که تلاش جهت کشاورزی در این سال‌ها آغاز شده بود.»

نوشته های مشابه

دانشمندان در سال ۲۰۱۳ میلادی و در مقاله‌ای در مجله “ساینس” اعلام کرده بودند که منشاء اولین کشاورزی به ایران و به ۱۲هزار سال پیش برمی‌گردد. در مقاله به این نکته اشاره شده بود که چگونه مردم بیش از ۱۲هزار سال پیش ابزار ابتدایی کشاورزی را اختراع کردند و کشاورزی در طول سال‌ها و با توجه به نیاز مردم پیشرفت کرد.

پروفسور باریوسف، استاد دانشگاه هاروارد و از همکاران نویسنده مقاله دریاچه جلیل می‌گوید‌: ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«تاریخ تکامل تکنولوژی سرشار از اختراعات جدیدی است که توسط جامعه مورد پذیرش قرار نگرفت و به آسانی شکست خورد. به عنوان مثال لئوناردو داوینچی هم در اوایل قرن پانزدهم میلادی، طرح چند ماشین پرنده را در در دفترچه خود کشید. با وجود اینکه داوینچی در مسیری درست حرکت می‌کرد، بشر تا قرن نوزدهم میلادی که برادران رایت اولین هواپیمای خود را به پرواز درآوردند، پرواز نکرد.»

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا