تکنولوژی و فناوریموبایل

دزدیدن آیفون هر روز سخت می شود!

با وجود پیشرفت سخت افزاری و نرم افزاری گوشی های موبایل اما باز هم مشکل امنیتی آنها برطرف نشده است. و امکان دزدیدن آنها هنوز به سادگی گذشته پابرجاست. گوشی های شرکت اپل علارغم سرمایه گذاری زیاد این شرکت در زمینه امنیبت محصولاتش باز هم به راحتی دزدیده می شوند.

شاید دزدیدن یک گوشی هوشمند آی‌فون در خیابان یا یک میهمانی برای کسانی که به حرفه سخت دزدی اشتغال دارند، کار چندان سختی نباشد، اما معلوم نیست استفاده ایمن از این وسیله دزدی به آسانی دزدیدن آن باشد. با وجود قابلیت‌هایی چون Find My iPhone  یا قفل کردن گوشی از راه دور Activation Lock در سیستم عامل iOS استفاده از آی‌فون یا آی‌پد دزدی کار آسانی نیست و حتی در بسیاری از موارد غیر ممکن است.

اما با این وجود، گاهی به دلیل سهل انگاری کاربران،  برخی ویژگی‌های امنیتی دستگاه هنگام گم کردن یا دزدیده شدن غیرفعال بوده و سارق می‌تواند پیش از انجام اقدامات امنیتی لازم، با شکستن قفل سیستم عامل و یا روش‌های دیگر، آی‌فون سرقتی را به کلی تحت کنترل خود بیاورد.

یکی از راه‌های بی اثر کردن قابلیت Find My iPhone خاموش کردن دستگاه است که درگیری آن را تقریبا غیرممکن می‌سازد. اما اکنون به گزارش ایندیپندنت، اپل پتنت تازه‌ای را به ثبت رسانده است که برای ردیابی دستگاه‌های گمشده، ردگیری دستگاه را جتی پس از خاموش شدن آن، امکان پذیر می‌سازد.

با این پتنت تازه، برای خاموش کردن کامل دستگاه باید صاحب دستگاه کدی را وارد گوشی کند که سارق یا یابنده گوشی قاعدتا از آن اطلاعی ندارد. هنگامی سارق یا یابنده گوشی، سعی دارد گوشی را خاموش کند، وقتی کدی را به اشتباه وارد می‌کند، گوشی پیام خطا نمی‌دهد و گوشی به خواب ساختگی می‌رود. با خواب ساختگی، گوشی تنها ظاهرا خاموش است و بی سر و صدا موقعیت جغرافیایی خود را منتقل می‌کند.

با همین پتنت و از راه دور و حتی وقتی گوشی در حال خواب ساختگی است، امکان فعال سازی دوربین و گرفتن عکس از جناب سارق  وجود دارد. البته برای صرفه جویی در مصرف باتری، این امکان وجود دارد که تلفن هوشمند در فواصل معین زمانی روشن شده و پیش از خاموش شدن خودکار، تمام داده‌های خود را منتقل کند.

این پتنت ویژه رهگیری ماه آوریل سال جاری ثبت اختراع شده است و اپل از ٢٩ ژانویه حق استفاده از آنان را دارد، هرچند این بدان معنای نیست که در نسل بعدی اپل شاهد این پتنت خواهیم بود.

منبع: BGR

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا