دانستنی هاصنعت

رتبه اول گوگل در فروش دیجیتال

موسسه‌ی آماری Strategy Analytics گزارش مربوط به فروش محتوای دیجیتال را در طول نیمه‌ی ابتدایی سال ۲۰۱۴ منتشر کرده که طی آن به بررسی ۴۴ کمپانی بزرگ فعال در این حوزه پرداخته است. این ۴۴ کمپانی در طول ۶ ماهه‌ی ابتدایی سال جاری میلادی درآمدی بالغ بر ۸۵.۹ میلیارد دلار داشته‌اند که گوگل رتبه‌ی اول را در این بین، به خود اختصاص داده است.

 براساس گزارش استراتژی آنالیتیکس، کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی فروش محتوای دیجیتال، در ۶ ماهه‌ی ابتدایی سال ۲۰۱۴ میلادی درآمد ۸۵.۹ میلیارد دلاری را به بدست آورده‌ان که در مقایسه با سال گذشته‌ی میلادی نشان از رشد ۱۷ درصدی دارد. غول جستجوگر اینترنتی دنیا به‌عنوان بزرگ‌ترین بازیگر این حوزه به لطف صنعت تبلیغات خود، ۳۱.۴ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است.

برای درک بهتر درآمد گوگل از این حوزه بهتر است به چند نکته توجه داشته باشیم. گوگل بیش از ۳۰ درصد از کل درآمد ۴۴ کمپانی بزرگ فعال در این حوزه را کسب کرده است. درآمد گوگل برابر مجموع درآمد ۱۰ کمپانی است که به‌ترتیب پس از گوگل در پله‌های بعدی قرار گرفته‌اند. پس از گوگل، آمازون با کسب درآمد ۱۰.۳ میلیارد دلاری قرار دارد.

کمپانی‌های فعال چینی در حوزه‌ی تجارت الکترونیک در مقایسه با بزرگان این صنعت سهم کوچک‌تری دارند، اما شتاب رشد این کمپانی‌ها نوید رقابت شانه به شانه را در سال‌های آتی می‌دهد. از مجموع ۱۰ کمپانی اول در این لیست ۴۴تایی، چهار کمپانی چینی دیده می‌شوند که نشان از پیشرفت سریع چشم‌بادامی‌ها دارد. یاهو دیگر کمپانی فعال در این حوزه، با کسب درآمدی ۲.۲ میلیارد دلاری، تنها کمپانی است که کاهشی سه درصدی را تجربه کرده است. با توجه به رشد شاخه‌هایی چون بازی‌ها و سایر محتوای دیجیتال، تبلیغات همچنان به‌عنوان پر درآمدترین بخش از این حوزه شناخته می‌شود.

براساس داده‌های ارائه داده شده توسط استراتژی آنالیتیکس، گوگل رشدی ۱۲ درصدی را تجربه کرده که در مقایسه با  آمازون  با رشد ۹ درصد، موفق‌تر عمل‌ کرده است. اما در مقایسه با سایر کمپانی‌ها، چون فیس‌بوک، نمی‌توان چنین ادعایی داشت. بزرگ‌ترین شبکه‌ی اجتماعی جهان، با کسب درآمدی ۵.۴ میلیارد دلاری، رشدی ۶۶ درصدی را در مقایسه با سال گذشته تجربه کرده است.

پس از فیس‌بوک که رشد نسبتا خوبی داشته، کمپانی‌های چینی قرار گرفته‌اند. تِنسِنت (Tencent) با درآمد ۵.۴ میلیارد دلار، رشدی ۴۳ درصدی را تجربه کرده است در حالی که بایدو (Baidu) که گوگل چین لقب گرفته، با درآمد ۳.۴ میلیارد دلار، ۵۶ درصد رشد داشته است. کمپانی سینا (Sina) نیز رشدی ۳۶ درصدی را به خود دیده است.

اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و شماری از کمپانی‌های کوچک‌تر رشد خیره‌کننده‌ای را به خود دیده‌اند. کمپانی چینی فعال در زمینه‌ی توسعه‌ی نرم‌افزار‌های امنیتی که کیهو (Qihoo) نام دارد، با کسب درآمدی ۵۸۲ میلیون دلاری رشدی ۱۲۳ درصدی را به خود دیده است. توئیتر نیز با ۵۶۲ میلیون دلار ۱۲۲ رشد داشته است.

OMSInt1

مایکل گودمن، مدیر بخش محتوای دیجیتال استراتژی آنالیتیکس، در مورد فعالیت کمپانی‌های چینی می‌گوید:

کمپانی‌های چینی در حال به چالش کشیدن تسلط آمریکایی‌ها به بازار محتوای دیجیتال هستند. یکی از بزرگ‌ترین فاکتورهای موفقیت احتمالی کمپانی‌های چینی در برابر آمریکایی‌ها، جمعیت ۲.۵ برابری چین در برابر کشور آمریکا است که امکان بهره‌برداری از مشتریان محلی را در اختیار چینی‌ها قرار داده است. اما سوال اصلی اینجا است که آیا چینی‌ها می‌توانند تجربه‌ی موفق خود در بازار چین را در عرصه‌ی بین‌المللی نیز پیاده کنند؟

در این گزارش خبری از میزان رشد فروش سرویس آیتونز اپل نیست، اما براساس اطلاعات منتشر شده، کوپرتینویی‌ها درآمدی ۵.۲ میلیارد دلاری را از این راه کسب کرده‌اند. اپل در حال حاضر با ارزش‌ترین کمپانی جهان به شمار می‌رود، اما درآمد این کمپانی از راه فروش محصولات سخت‌افزاری است و محتوای دیجیتال بخش کوچکی از سبد محصولات این کمپانی را شامل می‌شود.

OMSInt2

در مورد اینکه کدامیک از سرویس‌های دیجیتال درآمد بیشتری داشته و پول بیشتری را روانه‌ی جیب کسب و کارها می‌کنند، باید به قدرت بلامنازع بخش تبلیغات اشاره کرد. تبلیغات آنلاین بیش از ۷۷ درصد از درآمد حاصل از فروش محتوای دیجیتال را از آن خود کرده‌اند. پس از تبلیغات بازی‌های آنلاین ۱۵ درصد و ویدئو ۵ درصد از بازار را در اختیار دارند. سرویس‌های ارائه‌ی موسیقی سه درصد باقی مانده را به خود اختصاص داده‌اند. حوزه‌ی بازی از جمله‌ی بخش‌هایی است که رشد خوبی داشته است. صنعت بازی‌های آنلاین رشدی ۲۶ درصدی را تجربه کرده و ویدئو نیز پس از این سرویس با ۲۴ درصد رشد قرار گرفته است. سرویس‌های ارائه‌ی موسیقی از نظر رشد درآمد چندان خوب عمل نکرده‌اند و تنها ۹ درصد رشد داشته‌اند.

نکته‌ای که در این بین جلب توجه می‌کند، نحوه‌ی عملکرد کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی فروش محتوای دیجیتال در زمینه‌ی متنوع کردن زمینه‌های فعالیت است. به گزارش استراتژی آنالیتیکس، در حال حاضر ۱۰۰ درصد از درآمد کمپانی‌هایی چون مایکروسافت و بایدو از طریق تبلیغات حاصل می‌شود. فیس‌بوک ۹۱ درصد از درآمد خود را از طریق تبلیغات و گوگل نیز ۹۰ درصد از درآمد خود را از راه تبلیغات جذب کرده‌اند. یاهو و پاندورا نیز به ترتیب ۸۰ و ۷۷ درصد از درآمد خود را از راه تبلیغات کسب کرده‌اند. نکته‌ جالب دیگر اینکه براساس اطلاعات ارائه شده توسط گوگل،

استراتژی آنالیتیکس تنوع فعالیت کمپانی‌های چینی را بسیار بیشتر از رقبای غربی خوانده است. برای مثال کمپانی کیهو در کسب درآمد از طریق تبلیغات و فروش سرویس‌های ارزش افزوده، تناسب ایجاد کرده که ماحصل فعالیت در حوزه‌ی جستجو و موبایل است. البته باید به بیدو نیز اشاره کرد که تمام درآمد آن حاصل از تبلیغات است.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا