تکنولوژی و فناوریموبایل

شارژ کامل باتری گوشی هوشمند تنها در یک دقیقه!

شارژ باطری موبایل با اپلیکیشن
شارژ کامل باطری موبایل 30 دقیقه الی یک ساع وقت می برد. هر چند گوشی های موبایل پیشرفته تر شدند اما این ضعف برطرف نشده است. مساله زمان‌بر بودن شارژ باتری گوشی‌های هوشمند یکی از مسائل به ظاهر غیرقابل حل است که اکنون با باتری جدیدی که برای شارژ کامل تنها به یک دقیقه زمان نیاز دارد ظاهرا حل شده است.

مساله شارژ باتری گوشی‌های هوشمند یکی از مسائل مهم در این صنعت است و با توجه به محدودیت ظرفیت و زمان زیادی که برای شارژ کامل آن نیاز است، بدون داشتن یک باتری با توان شارژ سریع، برخی از پیشرفت‌ها و نوآوری‌ها در این صنعت غیرممکن می‌شود. مساله عمر باتری برای کاربران هم بسیار مهم است.

بسته به میزان استفاده‌ای که یک کاربر از یک گوشی هوشمند می‌کند و با توجه به نوع سرویسی که کاربر استفاده می‌کند ممکن است کاربر مجبور شود در طول روز یک یا دو بار گوشی خود را شارژ کند. عملیات شارژ زمان‌بر است و عموما در شرایطی که کاربر گوشی خود را نیاز دارد، موجب دردسر و اذیت کاربر می‌شود.

علاوه بر این، ارتقا قابلیت‌ها و سرعت عملکرد دستگاه که عموما مصرف بیشتر باتری را می‌طلبد و خود همین هم حجم بیشتر باتری را طلب می‌کند، با مشکل افزایش زمان شارژ پیوند خورده است و عملا به سد محدود کننده‌ای در برابر تغییرات انقلابی در طراحی و ساخت گوشی‌های هوشمند جدید بدل شده است.

اکنون به نظر می‌رسد این محدودیت در حال از بین رفتن است. دانشمندان در مرحله آزمایشگاهی موفق به طراحی و تولید باتری موبایلی شده‌اند که شارژ کامل آن از صفر تا صد تنها یک دقیقه طول می‌کشد! پیش‌بینی می‌شود با اتمام مراحل آزمایشگاهی، تولید انبوه و صنعتی آن از سال آینده شروع شده و در صنعت تولید گوشی‌های هوشمند به کار گرفته شود.

ظاهرا این اختراع جدیدی مبتنی بر کشف نسبتا اتفاقی یک قابلیت در مولکول‌های پلیمری به نام پیپتاید Peptide است. پژوهشگران حوزه نانو فن‌آوری که در حال پژوهش درباره بیماری آلزایمر هستند، درمی‌یابند که این گونه از مولکول‌ها، می‌توانند بسیار سریع‌تر از باتری‌های کنونی مورد استفاده در صنعت گوشی‌های هوشمند خود را شارژ کنند.

این یافته موجب شده است یک شرکت کار تحقیقاتی و صنعتی برای تولید باتری‌های مبتنی بر این نوع مولکول را شروع کند. اکنون انتظار می‌رود تولید انبوه باتری‌های پیپتاید با نام تجاری سورت‌دات StoreDot سال آینده وارد بازار شوند.

کار تحقیقاتی اولیه و نمونه‌های آزمایشگاهی تولید شده نشان می‌دهد که ظرفیت این باتری کمتر از باتری‌های معمول است که هرچند ضعف قابل توجهی به شمار می‌رود، اما توان شارژ کامل یک دقیقه‌ای، این ضعف را تا حدی کم اهمیت می‌سازد.

برای شارژ این باتری خاص البته یک شارژر مخصوص هم نیاز هست. یکی از مدیران شرکت سورت‌دان با اشاره به این موضوع می‌گوید که وجود این شارژر اختصاصی لازم است تا جریان الکتریسیته به شدت ٤٠ تا ٨٠ آمپر به باتری منتقل شود. این شارژر قیمت زیادی نخواهد داشت و اندازه آن هم بسیار کوچک بوده تا حمل و نقل آن همراه کاربر بسیار آسان باشد.

علاوه بر همه این‌ها، یک اپلیکیشن متناسب با پلت‌فورم‌های مختلف طراحی شده است که جریان شارژ باتری را به شکلی مدیریت خواهد کرد که شارژ کامل کمتر از یک دقیقه ممکن شود. انتظار می‌رود استفاده از این فن‌آوری موجب افزوده شدن ٥٠ دلار به قیمت تمام شده گوشی هوشمند شود.

این شرکت اعلام کرده با تعدادی از ١٥ شرکت تولید کننده گوشی هوشمند مذاکره کرده است و انتظار دارد تا پایان سال جاری با یکی از دو شرکت اصلی طرف مذاکره قرارداد همکاری را امضا کند تا متناسب با طراحی گوشی‌های هوشمند آنان باتری متناسب را برای آنان طراحی و تولید کند. به این ترتیب، تا کریسمس سال ٢٠١٦ می‌توان انتظار داشت این فن‌آوری را در برخی از دستگاه‌ها دید.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا