تکنولوژی و فناوریعلمی و پزشکی

شیوه ای جدید برای تعیین میزان کربن درختان

درختان نقشی حیاتی در عاری نگاه داشتن اتمسفر از دی اکسید کربن ایفا می کنند. آنها کربنی را که باعث گرم شدن محیط می شود، جذب و ذخیره می کنند و به جای آن اکسیژن نشر می دهند.
پیش از این، برای اندازه گیری میزان کربنی که یک درخت جذب کرده است باید آن را قطع و سپس وزن می کردند، اما اینک شیوه جدیدی توسط دانشمندان به کار برده می شود که در آن یک اسکنر لیزری بر روی زمین نقشه سه بعدی جنگل را میلیمتری تهیه می کند. این شیوه ای کمتر مخرب و دقیق تر برای تعیین میزان کربن ذخیره شده در جنگلهاست. محققان در دانشگاه کالج لندن (UCL) معتقدند که این روش، پیشرفت مهمی در نظارت بر میزان ذخیره کربن برای سیاستگذاری محیطی در سطح جهان است.

ماتیاس دیزنی از اعضای گروه تحقیق دانشگاه کالج لندن می گوید: «می توان از اندازه گیری لیزری ما برای تخمین حجم درخت استفاده کرد. اگر حجم درخت را داشته باشیم، سپس لازم است چگالی چوبی را هم که در درخت است، بدانیم. با داشتن حجم و چگالی درخت می توانیم جرم آن را اندازه بگیریم. در نتیجه خواهیم توانست از اسکن لیزری برای وزن کردن درختان استفاده کنیم.»

دانشمندان از شیوه ای از اسکن لیزری بر روی زمین به نام «لیدار» (Lidar) استفاده می کنند. به گفته آنان، داده های این شیوه از صحت بیش از ۹۰ درصد در مقایسه با ۳۷ درصد روشهای فعلی برخوردار است. این داده ها می تواند با عکاسی دقیق همراه شود که حاصل آن، تصویری سه بعدی از جنگل خواهد بود.

ماتیاس دیزنی می گوید: «دستگاه آنجا بر روی یک سه پایه می ماند، می چرخد و پرتوهای لیزری به اطراف می فرستد. هر بار که پرتوی لیزری می فرستد که تعدادش به هزاران بار در ثانیه می رسد، مسافتی را که پرتو لیزری طی کرده، ثبت می کند و فاصله لیزر را تا جسمی که به آن برخورد کرده است، محاسبه می کند. به این ترتیب، تصویری سه بعدی از هر آنچه که در اطراف است، به دست می دهد.»

محققان دانشگاه کالج لندن (UCL) اخیرا از بیش از هزار درخت در برزیل در چارچوب تحقیقی در مورد اثر خشکسالی بر روی درختان جنگل آمازون اندازه گیری اسکن لیزری انجام دادند.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا