تکنولوژی و فناوریشبکه های اجتماعی

قبرستان مجازی با ۳۰ میلیون جمعیت

با افزوده شدن به عمر فیس‌بوک، به تعداد کاربران مُرده آن هم افزوده می‌شود و این شبکه اجتماعی حالا پر از صفحاتی است که صاحبان آن‌ها دیگر زنده نیستند

* بیش از ۱۰ سال از عمر فیس بوک می‌گذرد. در این سال‌ها این شبکه اجتماعی کاربران بسیاری پیدا کرده و برخی کاربران آن هم با به وجود آمدن شبکه‌های اجتماعی یا نرم افزارهای ارتباطی فیس بوک را ترک کرده و به سوی آن‌ها رفته‌اند.

اما این شبکه اجتماعی بخش دیگری هم دارد که شاید بتوان نام آن را بخش اعضای خاموش گذاشت.

بخشی که مربوط به صفحه پروفایل کاربرانی است که به طور ناگهانی درگذشته و صفحه‌شان به حال خود‌‌ رها شده است.

اگر سری به این صفحات بزنید معمولا همچنان کامنت‌ها و پیام‌های پر از حسرتی وجود دارد که از مرگ صاحب پروفایل اظهار تعجب یا غم و اندوه کرده‌اند.

خبرگزاری مهر در گزارشی به این صفحات «قبرستان‌های مجازی» می‌گوید و می‌نویسد: «حق فراموش شدن در دنیای آنلاین اتفاق نمی‌افتد و مرده‌ها همچنان از طرف دوستان خود لایک می‌خورند، کامنت دریافت می‌کنند و روز تولدشان به دوستانشان یادآوری می‌شود.»

صفحه‌های بسیاری از هنرمندان و افراد شناخته‌شده ایرانی هم در بین این ۳۰ میلیون صفحه بی‌صاحب به چشم می‌خورد.

 

فیس‌بوک با مطالب هجو برخورد می‌کند

فیس‌بوک در جدیدترین به‌روز رسانی خود سیاستی را پیش گرفته که منتشرکنندگان مطالب هجو و خبرهای دروغین کمتر در این شبکه دیده شوند.

فیس‌بوک با جمع‌آوری و بررسی نظرات کاربران و رفتارهای آن‌ها نسبت به پست‌های مختلف، تصمیم گرفته که تا جای ممکن از پست‌های هجو، خبرهای دروغین که برای دست‌انداختن دیگران منتشر می‌شوند و اسکم‌ها جلوگیری کند.

فیس‌بوک در یک پست وبلاگی با اشاره به این خواسته کاربران، گفته که آن‌ها می‌توانند در به‌روز رسانی جدید، از امکان گزارش کردن چنین لینک‌هایی به عنوان «لینک دروغین» استفاده کنند و اگر تعداد گزارش‌ها زیاد شود، این شبکه اجتماعی به آن‌ها ترتیب اثر خواهد داد.

با این حال غول آبی‌رنگ می‌گوید که با محتوای شوخی و طنز مخالف نیست و اضافه می‌کند: «ما از بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدیم که کاربران تمایل ندارند لینک‌هایی با محتوای طنز و شوخی، یا خبرهایی که به وضوح برچسب طنز خورده‌اند را گزارش کنند». فیس‌بوک در پست وبلاگی خود می‌افزاید: «این نوع محتوا شامل به‌روز رسانی جدید نمی‌شود».

فیس‌بوک می‌گوید که سیاست جدید بر قسمت عمده‌ای از کاربران اثر نمی‌گذارد اما آن‌هایی که به صورت مداوم لینک‌های هجو و اسکم منتشر می‌کنند، در خواهند یافت که میزان بازدید مطالب‌شان به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

 

رفع مشکل امنیتی تصاویر حساب‌های خصوصی در اینستاگرام

مشکلی امنیتی در اینستاگرام که موجب دسترسی افراد غریبه به عکس‌های منتشر شده در حساب‌های کاربری خصوصی می‌شد توسط اینستاگرام رفع شده است.

فلسفه خصوصی کردن حساب کاربری در اینستاگرام این است که عکس‌ها و ویدیوهای منتشر شده توسط کاربر تنها توسط کسانی دیده شود که برای دنبال کردن حساب او درخواست داده باشند و درخواست آن‌ها پذیرفته شده باشد. اما عملا تا امروز که رفع مشکل امنیتی اعلام شد، به طریقی دسترسی افراد غریبه به عکس و ویدیوی خصوصی کاربران ممکن می‌شد.

مشکل از این قرار بود: هرگاه یکی از صاحبان حساب‌های کاربری خصوصی می‌خواست عکس یا ویدیوی خود را در یکی از شبکه‌های اجتماعی دیگر همچون توئیتر یا فیس‌بوک بازنشر کند، آدرسی برای تصویر او تولید می‌شد و در شبکه مقصد در ستاتوس کاربر منتشر می‌شد. اما هرکسی حتی کسانی که جز دوستان کاربر یا دنبال کنندگان تائید شده او نبودند می‌توانستند با کلیک روی لینک به اینستاگرام کاربر رفته و عکس او را ببینند.

اکنون اینستاگرام بیاینه‌ای صادر کرده که در وب‌سایت  Quartz منتشر شده است. در این بیانیه تاکید شده است که مشکل امنیتی فوق در تاریخ ۹ ژانویه (یک هفته پیش) رفع شده است. در این بیانیه از جمله آمده است:

«در پاسخ به درخواست‌ها و بازخوردهایی که درباره خدمات خود دریافت کرده‌ایم ما با به‌روز رسانی سرویس خود، شرایطی را فراهم کرده‌ایم که وقتی یک کاربر دارای حساب خصوصی، لینکی مربوط به یکی از عکس‌هایش را در یک شبکه اجتماعی دیگر به اشتراک می‌گذارد دسترسی به محتوای لینک تنها برای کسانی ممکن باشد که در اینستاگرام از دنبال کنندگان تائید شده او باشند.»

به این ترتیب از این پس وقتی کاربری که حسابش در اینستاگرام را خصوصی کرده است، لینک عکس‌ یا ویدیوهای خود در سایر شبکه‌های اجتماعی همچون فیس‌بوک و توئیتر بازنشر کند، لینک مربوطه تنها برای کاربرانی باز خواهد شد که دنبال کننده تائید شده آن حساب کاربری خصوصی باشند.

اما اگر کاربری دنبال کننده تائید شده آن حساب کاربری خاص نباشد، وقتی لینک تصویر به اشتراک گذاشته شده در اینستاگرام را کلیک می‌کند با پیام Page Not Found مواجه می‌شود. والبته فراتر از آن، آدرس مستقیم تصاویر منتشر شده در  حساب کاربری خصوصی نیز از این پس تنها برای کاربرانی که جز کاربران تائید شده باشند، قابل مشاهده خواهد بود.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا