جاذبه های گردشگریگالری

تصاویر مزارغ برنج کاری فوق العاده زیبای باغملک – جاذبه های گردشگری خوزستان

باغملک بهشت گمشده جنوب ایران و شهرشتانی 4 فصل با جاذبه های طبیعی و گردشگری فوق العاده زیبا است. جاذبه هایی که بخاطر نبود مسئولین لایق همچنان ناشناخته باقی مانده است. بعضی از هم وطنان شمالی و تهرانی وقتی تصاویر جاذبه های گردشگری باغملک را می بینند. باور نمی کنند که در جنوب غربی ایران چنین جاذبه های طبیعی زیبا وجود داشته باشد. یا حتی وقتی عکس هایی از مزراع برنجکاری باغملک رو مشاهده می کنند. از ما سئوال می کنند. که مگه خوزستان هم برنج کاری دارد. مردم ما ایران برای گردشگری به ترکیه, تایلند و چین … می روند. تا در صورتی که از بهترین جاذبه های گردشگری کشور خود شناختی ندارند.

باغملک داری مناطق کوهستانی که در فصل زمستان پوشیده از برف رودخانه های آب شیرین که تمامی حاشیه این رودخانه و حتی جای رودخانه در فصل تابستان به کشت برنج اختصاص داده می شود. باغملک زمستانی سرد و برفی, بهاری سرسبز, تابستانی خنک و کم گرم, پاییزی زرد و غمگین و با هوای خک و بوی خوش برنج و.. دارد. باغملک مردمی سخت کوش دارد. که از بدترین زمین اطراف رودخانه زیباترین مزارع و شالیزازهای برنج کاری را خلق می کنند. زمستان سیلاب تمامی حاشیه رودخانه را خراب می کنند. فصل بهار این مردم دوباره حاشیه رودخانه را صاف و به زمین قابل کشت برای برنج تبدیل می کنند.

باغملک جاذبه های کوهستانی زیبا و ناشناخته ای دارد. که بخاطر نبود امکانات و عدم سرمایه گذاری و تبلیغات همچنان ناشناخته باقی ماندند. شهرستان باغملک در دامنه رشته کوه های زاگرس و کوه مانگشت واقع شده است. فصل زمستان تمامی این رشته کوه از برف پوشیده می شود.

رودخانه های اعلا, باغملک, صیدون, مال آقا از این کوه ها سرچشمه می گیرد. زمین های کشاورزی حاصل خیر از طراف این رودخانه به کشت برنج اختصاص داده می شود.

از سرچشمه رودخانه اعلا تا شهرستان رامهرمز بیش از 60 کیلومتر مسیر رودخانه می باشد. و عرض حاشیه رودخانه که زمستان و موقع باران سیلابی می شود. بیش از یک کیلومتر است. جالب است بدانید که بیش از سه چهارم زمین های شنی و سنگلاخی مسیر و حاشیه رودخانه به کشت برنج اخصاص داده می شود.حتی مزارع برنج کاری در شهرستان رامهرمز از آب رودخانه اعلاء تغذیه می کنند.

مزارع و شالیزارهای برنجکاری باغملک جز سخت ترین مزارع کشاورزی دنیا به حساب می آیند. دستان توانمند و پرتلاش مردم باغملک از این زمین های آبرفتی, سنگلاخی و شنی حاشیه و مسیر رودخانه اعلاء یکی از بهترین برنج های دنیا یعنی برنج چمپا را تولید می کنند. که نمونه آن هیچ جای دنیا یافت نمی شود. بوی فوق العاده و بسیار خوشمزه است. مشتریان فراوانی دارد. تا کیلیویی 10 هزارتومان در بازار به فروش می رسد.

رودخانه اعلا در فصل زمستان آرامش خود را از دست می دهد. به یک رودخانه وحشی و دیوانه تبدیل می شود. موقع سیلاب بعضی مواقع عرض این رودخانه بیش از کیلومتر می رسد. که به هیچ چیزی در مسیر خود رحم نمی کند. اگر مسئولین شهرستان و استان خوزستان بتوانند در بالا دست رودخانه سدی احداث کنندو این آب های سیلابی را مهار و ذخیره کنند. حتی می توان اکثر زمین های کشاورزی رامهرمز را به برنج کاری اختصاص داد.

اما متاسفانه بر اثر خشکسالی چندسال اخیر آب رودخانه های باغملک به نصف رسیده است. کشت برنج در این شهرستان به مشکل جدی مواجعه است.

تصاویر و عکس های از مزارع و شالیزرهای برنجکاری باغملک برای شما آماده کردیم. تا بتوانیم جذابیت ها و جاذبه های طبیعی گردشگری این شهرستان و استان خوزستان را به شما معرفی کنیم.

باغملک جاذبه های طبیعی زیبا دلنشینی دارد. هر کسی در جست جوی آرامش و یک مکان طبیعی آرام هست. به باغملک سفر کند. شهرستان باغملک دارای مردمان با فرهنگ اصیل آرایی و مهمان نواز که با جان و دل از شما پذیرایی می کنند. منطقه گردشگری امام زاده عبداله, مال آقا, حضرت سلیمون در فصل تابستان و اواخر فصل تابستان برای اقامت شبانه در حواشی رودخانه اعلاء مزارع برنجکاری سفر شما را فوق العاده لذت بخش خواهد کرد.

 هر چند بخاطر نبود امکانات هیچ گونه هتل یا رستوران برای جذب گردشگر در باغملک ساخته نشده است. اما باغملک و مردمان آن با طبیعت زیبای و فرهنگ اصیل خود به طور طبیعی از شما پذیرایی می کند.

کوه های باغملک در دامنه جنوبی مثل کوه گردگی, ساولک دارای درختان بلوط, کلخونگ, بنک, انجیر, سوسن, کنار, بادام کوهی و.. است. و قسمت شمالی هم مشابه قسمت جنوب دارای درختان بلوط و اَنگِز و.. و باغ های گردو, انگور, انار می باشد. پرورش دهندگان زنبود عسل در باغملک فصل تابستان با زنبورهای خود به کوه های مانگشت مثل غارون و گندمکار مهاجرت می کنند.

اگر چه بیشتر گردشگران در فصل تابستان و پاییز یا بهار از باغملک دیدن می کنند. اما فصل زمستان و طبیعت برقی این شهرستان به فراموشی سپرده شد. رشته کوه های زاگرس, کوه مانگشت منطقه امام زاده عبداله, منگار , کوه های غارون دارای بهترین مکان برفی جهت ساخت پیست اسکی و تل کابین هست. که این موقعیت هم بخاطر عدم سرمایه گذاری و نداشتن مسئولین لایق از دست رفته است.

 

baghmalek-rice-fields-1

صحرای اعلاء پوشیده از برنج

baghmalek-rice-fields-2

نمای از مزارع برنج روستای دره بنیاب

baghmalek-rice-fields-3 baghmalek-rice-fields-4 baghmalek-rice-fields-5

باز هم تصاویر برنج کاری شالیزار منجوک و دره بنیاب

baghmalek-rice-fields-6 baghmalek-rice-fields-7 baghmalek-rice-fields-9 baghmalek-rice-fields-10 baghmalek-rice-fields-11 baghmalek-rice-fields-13 baghmalek-rice-fields-14

کشت ماش در روستای دره بنیاب

baghmalek-rice-fields-15

 

باز هم تصویری از صحرای اعلاء و مزارع برنجکاری روستای دره بنیاب

baghmalek-rice-fields-16

 

baghmalek-rice-fields-17 baghmalek-rice-fields-18 baghmalek-rice-fields-19

تصویری از شهر صیدون و مزارع برنجکاری این شهر

baghmalek-rice-fields-20

و این همه تصویری زیبا از میداود و روستای تیغن با مزارع برنجکاری فوق العاده زیبا در مسیر جاده باغملک به رامهرمز (البته زمانی که عکس گرفته شد گرد و خاک جنوب مهمان این شهر بود. و ما نتونستیم عکس های بهتر تهیه کنیم. )

 

baghmalek-rice-fields-21

این هم تصویر دیگر مزارع برنجکاری پایین دست پل اعلاء

baghmalek-rice-fields

صفری

متخصص تولید محتوا، فارغ التحصیل از دانشگاه شهید چمران اهواز ، علاقمند به دنیای تکنولوژی و فناوری، گردشگری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا