تکنولوژی و فناوری

نسخه جدید اندروید به اپلیکیشن‌های بهینه سازی مانند “Clean Master” نیازی ندارند

می‌خواهیم یکی از مشهورترین و معتبرترین اپلیکیشن‌ها در زمینه بهبود عملکرد اندروید را به شما معرفی کنیم که ادعا می‌کند با استفاده از آن می‌توانید کاری کنید که گوشی اندروید سبک شود، فایل‌های بیهوده‌اش به طور مناسب حذف شده و به طور کلی هر چیزی که مانع عملکرد مناسب گوشی است از آن کنار گذاشته شود. می‌خواهیم ادعا کنیم که این قبیل اپلیکیشن‌ها در گوشی های اندروید مدرن امروزی دیگر کاربرد ندارند! و حتی ممکن است سرعت گوشی را نیز کم کنند!

اپلیکیشن "Clean Master" یکی از معروف‌ترین اپلیکیشن‌های اندرویدی است که بیش از ۲۱ میلیون نفر در موردش نظر دادند و در مجموع امتیاز ۴.۷ از ۵ را کسب کرده که این رقم و این امتیاز برای یک اپلیکیشن، مشخص‌کننده میزان محبوبیت آن است. "Clean Master" تا حالا بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون بار از گوگل‌پلی دانلود شده که نشان‌دهنده میزان موفقیت این اپلیکیشن است. اما به واقع چقدر این قبیل اپلیکیشن‌ها به ما کمک می‌کنند؟

اگر قبلا از نسخه‌های قدیمی اندروید استفاده می‌کردید خیلی طبیعی بود که احساس کنید گوشی کند شده و یا اینکه باتری آن خیلی زود تمام می‌شود و مجبورید دوباره شارژ کنید. یا اینکه حس می‌کردید گوشی بیش از حد داغ می‌شود و هنگ می‌کند یا اینکه دیگر جای خالی ندارد و نمی‌توانید روی آن فایل جدید بریزید. در همه این حالت‌ها برنامه‌هایی شبیه "Clean Master" به شما کمک می‌کردند تا گوشی را تر و تازه کنید.

اما در حال حاضر چطور؟ باید بدانید که نخسه‌های جدید اندروید دیگر مثل قدیم کار نمی‌کنند و در زمینه حافظه "RAM" و نوع عملکرد آن با سیستم‌عاملی مثل ویندوز هم تفاوت زیادی پیدا کرده‌اند. در سیستم عامل ویندوز، وقتی حافظه "RAM" پر می‌شود، ویندوز مجبور است به سراغ هارددرایو رفته و این باعث کند شدن سیستم می‌شود. اما برای اندرویدهای جدید این‌طور نیست. حالا اندروید خودش یک هماهنگ‌کننده داخلی دارد که می‌داند "RAM" را به کدام اپلیکیشن اختصاص بدهد و چک می‌کند که تمام حافظه "RAM" به نحو مناسب و بهینه‌ای استفاده شود. بنابراین، اندروید تلاش می‌کند تا اپلیکیشن‌ها را به طور بهینه در "RAM" قرار دهد تا عملکرد گوشی بهبود پیدا کند و بودن اپلیکیشن‌ها در "RAM" به طور بهینه به سرعت گوشی کمک می‌کند.

در واقع این تصور دیگر درست نیست که فکر کنیم بودن اپلیکیشن‌ها در "RAM" باعث کند شدن گوشی می‌شود. اندرویدهای امروزی حتی اپلیکیشن‌های بک‌گراند را نیز کنترل می‌کنند و دیگر این‌طور نیست که اپلیکیشن‌های بک‌گراند بتوانند سرعت "CPU" را بیهوده کاهش دهند. اپلیکیشن‌هایی مثل "Clean Master" برخلاف اعتبار و قدرت بالایی که دارند و دروغ هم نیست، دیگر کاربردی ندارند و حتی در حالت‌هایی باعث کند شدن سرعت گوشی نیز می‌شوند.

اتفاقی که موقع عملکرد "Clean Master" می‌افتد این است که این اپلیکیشن، اپلیکیشن‌هایی را که اندروید در "RAM" گذاشته از "RAM" حذف می‌کند. حالا اندروید دوباره مجبور می‌شود آن‌ها را در "RAM" قرار دهد چرا که کاربر به آن‌ها نیاز دارد. اینجا است که "CPU" مجبور است دوباره‌کاری کند. این چرخه همین‌طور تکرار می‌شود و در نهایت باعث کند شدن گوشی می‌شود. یا مثلا وقتی "Clean Master" حافظه کَش را خالی می‌کند باعث می‌شود تا سیستم دوباره مجبور شود آن را پر کند. فرض کنید "Clean Master" تمام پیش‌نمایش عکس‌ها را که کَش شده‌اند پاک کند، برای باز کردن اپلیکیشن گالری تمام آن پیش‌نمایش‌ها باید دوباره ساخته شوند و این یعنی دوباره‌کاری و افت شدید سرعت.

بنابراین اگر از نخسه جدید اندروید استفاده می‌کنید و گوشی‌تان قدیمی نیست، دیگر به اپلیکیشن‌هایی مثل اندروید که می‌خواهند حافظه "RAM"  را خالی کنند و عملکرد گوشی را از این طریق افزایش بدهند نیازی ندارید و بهتر است به کارایی سیستم اندروید اعتماد کنید.

 

 

 

 

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا