تکنولوژی و فناوریعلمی و پزشکی

والری اسپیریدونوف داوطلب پیوند سر

دنیای پزشکی پیشرفت شگفت انگیزی داشته است. تا کنون پیوند کلیه و دیگر اعضای بدن را شنیدایم. اما پیوند سر بسیار عجیب است. اینکه دنیای پزشکی قادر به انجام چنین کاری است یا نه؟ با ما همراه باشید.

اعلام داوطلبی «والری اسپیریدونوف»، متخصص نرم‌افزار روسی برای انجام عمل جراحی پیوند سرش به یک بدن دیگر واکنش‌های مختلفی را در سراسر جهان برانگیخته‌است. آقای اسپیریدونوف اعلام کرده که برای ارائه توضیح درباره دلایل تصمیم خود در یک کنفرانس مطبوعاتی در ایالت ایلینوی آمریکا شرکت خواهد کرد.

این متخصص نرم‌افزار به نوعی بیماری غیرقابل درمان دچار است. وی پس از آن داوطلب عمل جراحی پیوند سر شد که یک دکتر ایتالیایی به نام «سرجیو کاناورو» اعلام کرد که در صورت یافته شدن داوطلب مناسب، شرایط انجام موفقیت‌آمیز عمل پیوند سر فراهم شده و پیشنهادهایی هم برای روش احتمالی انجام آن منتشر کرد. دکتر کاناورو در مقاله‌ای در نشریه بین‌المللی جراحی اعصاب جزئیات عمل پیوند سر را شرح داد.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس، آقای اسپیریدونوف، داوطلب عمل پیوند سر، گفته که از سوی دکتر کاناورو برای شرکت در کنفرانس ایلینوی دعوت شده‌ است.

هم اینک دکتر کاناورو به همراه گروهی از متخصصان برجسته مغز و اعصاب جهان در حال بررسی جزئیات این عمل جراحی هستند.

اسپیریدونوف در گفت‌وگو با «اینترفکس» گفت که دو سال تمام طول کشید تا توانست خودش را مجاب کند که برای انجام این عمل خطرناک و پیچیده داوطلب شود: «مدت‌ها است که مشاوره روانی لازم را برای انجام این عمل دریافت کرده و برای آن آماده شده‌ام، مادرم خودم روان‌شناس است».

در همین حال، رئیس سابق سازمان بازرسی بهداشتی در واکنش به تصمیم اسپیریدونوف نسبت به موازین اخلاقی انجام چنین عملی ابراز تردید کرد. «گنادی اونیشچنکو»، گفت: «از دیدگاه فنون جراحی، چنین عملی کاملاً قابل درک و انجام‌شدنی است. اما مسئله تبعات چنین عملی است که برای آن وجود دارد. مسائل اخلاقی و معنوی مرتبط با آن است که مایه نگرانی ما است.»

پیشتر وبسایت روزنامه انگلیسی «دیلی میل» به نقل از دکتر کاناورو نوشته بود که در ابتدای کار مایل بود بیمارش افرادی دچار عارضه تحلیل عضلات باشند.

اسپیریدونوف در مصاحبه‌ای با شبکه روسی «راشا تودی» گفته که از نوعی بیماری نادر عضلانی رنج می‌برد که در اثر آن فرد بیمار رفته رفته عضلات خود را از دست می‌دهد: «خیلی به فناوری علاقه دارم و هر آن چیزی که زندگی مردم را بهبود بخشد. انجام این عمل نه فقط یک فرصت عالی برای من است، بلکه پایه و اساس روش علمی چنین عملی را برای نسل‌های بعدی بنیان می‌گذارد، حالا نتیجه این عمل جراحی به‌خصوص هرچه می‌خواهد باشد.»

این داوطلب عمل جراحی پیوند سر تصریح کرده که تصمیمش نهایی است و نظرش تغییر نخواهد کرد: «اگر از این شانس استفاده نکنم، عاقبتم خیلی غم‌انگیز خواهد بود. هر سالی که می‌گذرد اوضاعم بدتر می‌شود.»

بر اساس برنامه‌ریزی اولیه، عمل پیوند سر قرار است در سال ۲۰۱۶ میلادی انجام شود

 

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا