آموزش کامپیوترویندوز

پسورد‌ها چگونه محو می‌شوند؟

پیدا کردن راه حل امنیتی برای جایگزینی پسورد بهترین ایده برای حل مشکل امنیت در دنیای تکنولوژی و فناوری است. پسورد گذاری در سایت ها و نرم افزار چندان امنیت بالایی ندارد. سالیانه میلیون ها سایت و شرکت از طریق شکستن رمز عبور آنها هک می شوند. ایده تشخیص چهره به جای رمز بسیار قوی تر از رمز گذاری به صورت متنی و عددی است.
تصور کنید جلوی لپتاپ خود نشسته‌اید یا به گوشی خود نگاه می‌کنید و به راحتی می‌توانید وارد هر حسابی که دوست دارید بشوید. مهم این است که دستگاه شما را تشخیص بدهد.

ممکن است این اتفاق با تشخیص چهره، اثرانگشت، چشم، ضربان قلب یا هر چیز دیگری بیفتد اما مهم این است که دستگاه شما تشخیص بدهد که شما می‌خواهید وارد حسابتان شوید نه کس دیگری.

این، آینده‌ای است که برخی از شرکت‌ها تصور می‌کنند و در حال حاضر برای آن تلاش می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند پسورد‌ها نابود شوند.

پسورد‌ها مدت‌ها است که روش تامین امنیت حساب‌های مختلف هستند اما پسورد فاجعه است. بسیاری از مردم از پسوردهای ضعیف و تکراری استفاده می‌کنند. این کار آن‌ها را در معرض خطرات گوناگون دیجیتال و حتی مشکلات فیزیکی قرار می‌دهد.

اما تلاش برای نابود کردن پسورد‌ها آغاز شده است. هفته گذشته شرکت Qualcomm که برای دستگاه‌های اندرویدی چیپ تولید می‌کند، اعلام کرد که در حال کار روی یک حسگر جدید است که با استفاده از موج‌های صوتی تلاش می‌کند تا جزئیات سه بعدی از اثرانگشت شما را شناسایی کند. در واقع این حسگر می‌تواند اثر انگشت شما را در صورت خیس بودن، چرب بودن تشخیص دهد و روی دستگاه‌های شیشه‌ای، پلاستیک و آلومینیومی نیز کار خواهد کرد.

شاید می‌دانید که شرکت سامسونگ نیز در گوشی جدید گلکسی S۶ حسگر اثر انگشت را ارتقا داده و دقت و عملکرد آن را بهبود بخشیده است. شرکت اینتل نیز به تازگی از محصولی جدید به نام True Key که یک حسگر تشخیص چهره، تشخیص اثر انگشت و دیگر روش‌های تایید هویت رونمایی است، رونمایی کرده است.

شرکت اپل نیز که یکی از سرآمدان این تکنولوژی است، گام‌های مهمی در این عرصه برداشته است. با ارائه حسگر اثر انگشت در سال ۲۰۱۳ برای گوشی آیفون ۵S برای اولین بار این شرکت موفق شد یک پروژه موفق از جایگزینی کد ورود با ویژگی بیولوژیک انسان را به جهان عرضه کند. اپل در حال گسترش این تکنولوزژی است و در حال حاضر اپلیکیشن‌های غیر اپل نیز می‌توانند از آن برای ورود به حساب استفاده کنند.

البته مشکلات بر سر راه حذف پسورد هنوز کم نیستند. حسگرهای اثر انگشت هنوز آنقدر قوی نشده‌اند که به تنهایی و بدون اتکا به رمز ورود در کنار خود، بتوانند نیاز کاربران را رفع کنند. این حسگر‌ها با انگشت سرد، چرب یا خیس کار نمی‌کنند. در حالی که پسورد‌ها این مشکلات را ندارند: اگر پسورد را درست وارد کنید، وارد حساب می‌شوید.

نکته مهم بعدی اعتماد است. کاربران چگونه می‌توانند به شرکت‌ها اعتماد کنند که از اطلاعات بیولوژیک آن‌ها، مثلا اثر انگشت، سوء استفاده نمی‌کنند؟ آیا همه شرکت‌ها مانند شرکت اپل با اطلاعات کاربران برخورد می‌کنند؟

در حال حاضر به شما توصیه می‌کنیم از برنامه‌های مدیریت پسورد استفاده کنید و تا می‌توانید هرگز از پسوردهای ضعیف و تکراری برای حساب‌های خود استفاده نکنید.

منبع: هافینگتون پست

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا