تکنولوژی و فناوری

چرا کیفیت محصولات اپل اینقدر پایین آمده است؟

فیس‌بوک، ۲۲۷ میلیارد دلار به اقتصاد جهان اضافه کرده!

به نظر می‌رسد وقتی درباره کیفیت نرم افزار‌ها تحقیق می‌کنیم می‌فهمیم که شرکت اپل با مشکلاتی جدی در این زمینه روبه‌رو است که باید نسبت به رفع آن‌ها تلاش کند.

* بسیاری از کاربران لپ‌تاپ و دسکتاپ تا کنون محصولات اپل را به محصولات ویندوزی ترجیج می‌دادند اما این روند شاید دیگر ادامه نداشته باشد. در واقع یکی از مشکلات اصلی، افت شدید کیفیت نرم افزار‌ها در سال‌های اخیر است و سیستم عامل‌های  OS X و iOS هر دو در این مشکل سهیم هستند.

باید گفت متاسفانه شرکتی که ابتدا بسیار قدرتمند و متعادل آغاز کرده بود، حالا از مشکلاتی جدی و نقاط ضعف فراوان رنج می‌برد. برخی از کار‌شناسان نگرانند تا مبادا وضعیت محصولات اپل به گونه‌ای شود که مانند ویندوز ویستا پر از مشکل و نقطه ضعف باشند. هرچند ویندوز ویستا محصولی قدیمی محسوب می‌شود و مایکروسافت پس از آن رشد خوبی داشته است. اما هنوز مشکلاتش از اپل بیشتر است.

اپل متاسفانه در رفع نقاط ضعف نیز بسیار کند عمل می‌کند. حتی بخشی از مشکلات را به جای حل کردن به نسخه‌های جدید‌تر حواله می‌دهد. یکی دیگر از مسائلی که کاربران اپل با آن روبه‌رو هستند این است که این شرکت مانند یک جعبه سیاه عمل می‌کند و کاربران نمی‌دانند آیا مشکلات آن‌ها بررسی می‌شود یا روی میز‌ها خاک می‌خورد.

آیا اپل فقط به سرعت تولید محصولات می‌اندیشد و برای همین از کیفیت پایین‌تر رنج می‌برد؟ آیا توجه بخش کنترل کیفی محصولات کمتر شده است که محصولات اینگونه با نقطه ضعف فراوان عرضه می‌شوند؟ یا اینکه این عقیده که اپل بعد از استیو جابز دیگر اپل نخواهد شد، درست است؟ مشخص نیست.

هر دلیلی که پشت این وضعیت باشد، اپل آنقدر بزرگ، قدرتمند و ثروتمند است که می‌تواند مشکلات را برطرف کند و برای این کار هیچ عذری پذیرفته نیست. ما درباره یک شرکت تازه کار صحبت نمی‌کنیم. کاربران نیز بی‌جهت پول بیشتری برای محصولات اپل نمی‌پردازند.

اگر اپل به سرعت این مشکلات را برطرف نکند، کاربران نظرشان تغییر می‌کند و به سمت محصولات شرکت‌های دیگر رو می‌آورند. حیف است که اپل با این کیفیت سخت افزاری، به چنین وضعیتی بیفتد.

 

فیس‌بوک، ۲۲۷ میلیارد دلار به اقتصاد جهان اضافه کرده!

فیس‌بوک برای بیشتر ١.٣ میلیارد کاربر آن، ابزاری برای سرگرمی و یا ارتباط گرفتن با دیگران است، اما تاثیری بزرگ بر اقتصاد جهانی گذاشته است.

شرکت Deloitte گزارشی در ٣٥ صفحه منتشر کرده است و به بررسی تاثیر فیس‌بوک بر اقتصاد جهانی در سال ٢٠١٤ پرداخته است. این گزارش به تفصیل، سه حوزه تاثیر فیس‌بوک بر بازار (از طریق تبلیغات کالا و خدمات، توسعه دهنده‌گان اپلیکیشن‌ها و تاثیر جانبی بر زندگی مردم) را بررسی کرده است.

تاثیر اقتصادی فیس‌بوک بر چند کشور و منطقه جهان به تفکیک منتشر شده است و در مجموع دو عدد مهم را به مخاطبان گزارش عرضه می‌کند. نخست این‌که فعالیت فیس‌بوک در سال ٢٠١٤ موجب افزوده شدن ٢٢٧ میلیارد دلار بر حجم گردش اقتصادی در جهان شده است و دیگری این‌کهاین شبکه اجتماعی به صورت مستقیم و غیر مستقیم به ایجاد ٤.٥ میلیون فرصت شغلی جدید در دنیا تاثیر مثبت گذاشته است.

جولیان بارکر مدیر بخش فن‌آوری و اطلاعات دیجیتال شرکت Deloitte در اشاره به این گزارش که به سفارش فیس‌بوک تهیه شده است می‌گوید که فیس‌بوک چه از طریق روش‌های ارتباطی جدید و چه از میان برداشتن موانع برای فروش و بازاریابی به بهبود حرکت چرخه اقتصادی در دنیا یاری شایانی رسانده است.

د رکل باید گفت فعالیت‌های کاربران در این شبکه اجتماعی (عضویت، بازی‌های آن‌لاین، ابزارها و سرویس‌های جنبی دسک‌تاپی و موبایلی) موجب این ارزش افزوده شده است. برای نمونه، برنامه‌های خودکار فیس‌بوک برای کمپین جهانی چالش سطل آب یخ موجب جذب ١٠٠ میلیون دلار کمک کاربران به موسسه حمایت از بیماری خاصی شد که این چالش را پشتیبانی می‌کرد.

البته تاثیر اقتصادی فیس‌بوک بر حسب کشورها و ماطق مختلف دنیا متفاوت است. بیشترین تاثیر این شبکه اجتماعی بر اقتصاد امریکا بوده است. ١٠٠میلیارد دلار از این تاثیر اقتصادی در اصتصاد امریکا بازتاب داشته است و ١١ میلیار آن هم به اقتصاد بریتانیا مربوط است. از میان مشاغلی هم که گفته می‌شود متاثر از فیس‌بوک درست شده و سرپا ایستاده است ١ میلیون مورد مربوط به بازار داخلی امریکا و برای نمونه ١٥٤ هزار هم مربوط به بازار بریتانیا است.

مقیاس این ارقام با ارقامی که از مطالعه مشابهی که در سال ٢٠١٢ توسط Analysis Group برای شرکت اپل انجام شدکمی پرسش برانگیز است. در سال ٢٠١٢ این شرکت بر اساس داده‌های حاصل از اداره آمار اقتصادی امریکا برآورد کرد که اپل موجب خلق یا کمک به خلق ٥١٤ هزار شغل در امریکا شده است. اکنون باید پرسید این آمار مروبط به فیس‌بوک در مورد ایجاد شغل واقعا قابل باور است؟

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا