تکنولوژی و فناوری

راز موفقعیت شرکت اپل در بازارهای گوشی های هوشمند؟


اپل بزگترین شرکت جهان در سه‌ماهه‌ی آخر سال 2014 میلادی سودی ۱۸ میلیارد دلاری را به جیب زد. این کمپانی‌ علاوه بر رکوردشکنی در تاریخ تجارت از نظر کسب سود، بخش عمده‌ای از سود حاصل در حوزه‌ی فروش گوشی‌های‌هوشمند را نیز از آن خود کرد، اما سوال اصلی اینجا است که اپل چگونه موفق شد تا چنین سود کلانی را به جیب بزند؟

 اپل در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۴ میلادی موفق شد ۷۴.۵ میلیون دستگاه آیفون را با میانگین قیمت ۶۸۷ دلار به فروش برساند. این میزان فروش برای اپل یک رکورد محسوب می‌شود. نتیجه‌ی فروش این تعداد گوشی در کنار سایر محصولات ارائه شده توسط اپل، سودی ۱۸ میلیارد دلاری است که براساس اطلاعات ارائه شده توسط موسسه‌ی تحقیقاتی کاناکورد (Cannacord) بیش از ۹۳ درصد از سود جهانی گوشی‌های‌هوشمند را شامل می‌شود.

اپل در سه‌ماهه‌ی جاری حاشیه‌ی سودی ۳۹.۹ درصدی را ثبت کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن نشان از رشدی دو درصدی دارد. اپل درآمد خود را نسبت به تفکیک محصولاتش مشخص نکرده، اما گمانه‌زنی‌ها حکایت از این دارد که آیفون‌های اپل ۶۵ درصد از کل درآمد این کمپانی را تشکیل می‌دهند و حاشیه‌ی سود اپل برای این محصول را نیز می‌توان حدود ۴۰ درصد خواند.

سامسونگ، رقیب اصلی اپل در زمینه‌ی فروش گوشی‌های‌هوشمند و انواع گجت‌های موبایل نیز علی‌رغم کاهش فروش برای چندمین فصل متوالی، خبر از فروش ۷۲.۱ میلیون تا ۷۵.۱ میلیون دستگاه گوشی‌هوشمند در فاصله‌ی سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۴ میلادی داد. با وجود فروش بالای این کمپانی، حاشیه‌ی سود سامسونگ از ۲۱ درصد در مدت مشابه سال گذشته‌ی میلادی به ۱۸ درصد کاهش یافته است.

در ادامه به بررسی دلایلی خواهیم پرداخت که اپل با استفاده از آن‌ها توانسته با وجود فروش تعداد برابری گوشی‌هوشمند، ۹۳ درصد از سود کل بازار را در اختیار بگیرد.

اپل گوشی‌های‌هوشمند گران‌تری تولید می‌کند

اپل سال‌ها پیش انتخاب خود را کرده و برنامه‌ی خود را در راستای تولید گوشی‌های‌هوشمند رده بالا و گران قیمت تنظیم کرده، در حالی که اغلب رقبای سامسونگ برای فروش گوشی‌های‌هوشمند پایین‌رده در بازار‌های در حال توسعه برنامه‌ریزی کرده‌اند.

با بررسی آمارهای منتشر شده می‌توان به روشنی دید که سیاستی که اپل در پیش گرفته از نظر درآمد و سود بسیار بهتر است و کمپانی‌های دیگر در راه رسیدن به بازار‌های در حال توسعه با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.

تمرکز اپل روی بازار‌ کشورهای توسعه یافته، اقتدار این کمپانی را در این بازار‌ها و در بین خریداران گوشی‌های‌هوشمند پرچمدار تضمین کرده است. همچنین باید به مشتریانی نیز اشاره کرد که دوست دارند با خرید آیفون‌های اپل، به جمع مشتریان مرفه بپیوندند. مجموع دو دسته‌ی فوق، بخش بزرگی از بازار را به سمت اپل سوق می‌دهد. در صورتی که ویژگی‌های کاربردی گوشی‌های‌هوشمند اپل را کنار بگذاریم، طراحی، مواد مورد استفاده و روح آیفون‌های اپل، این محصول را به گوشی‌هوشمند متعلق به افراد خاص تبدیل کرده است. یکی از توانایی‌های اپل که تبحر بالایی نیز در آن دارد، برندسازی و بالابردن نام یک برند است. کوپرتینویی‌ها در زمینه‌ی درآمدزایی از برند‌های خود نیز بسیار کاربلد هستند.

ایوی گرینگارت از موسسه‌ تحقیقاتی کارنت، در این خصوص می‌گوید:

در اختیار گرفتن بخش اعظمی از درآمد حاصل از فروش گوشی‌های‌هوشمند موضوع تازه‌ای نیست. اپل همیشه سهم عمده‌ی درآمد و سود از این بازار را در اختیار داشت. اپل همیشه دست بالا را در اختیار داشته و تنها آمارهای رکوردشکن این کمپانی در سه‌ماهه‌ی منتهی به سال ۲۰۱۵، نظر‌ها را بسوی اپل جلب کرده است.

براساس آمارهای کاناکورد، اپل بیش از ۷۹ درصد از درآمد فروش گوشی‌های‌هوشمند در سال ۲۰۱۴ میلادی را در سراسر دنیا در اختیار گرفته است.

 بازار‌های رده بالا در برابر بازار‌های در حال توسعه

سامسونگ و کمپانی‌های بزرگ دیگر بازار که در گردونه‌ی رقابت قرار دارند، نظری نیز به بازار‌های در حال توسعه دارند که تبدیل به میدان رقابتی بین کمپانی‌های نوپا نظیر هوآوی، شیائومی و میکرومکس شده است. این کمپانی‌ها با عرضه‌ی گوشی‌های‌هوشمند با مشخصات فنی نسبتا خوب و قیمت پایین، نظر بسیاری از مشتریان را به سمت خود جلب کرده‌اند.

گرینگارت معتقد است که سامسونگ و سایر تولیدکنندگان گوشی‌های‌هوشمند اندرویدی در بازار‌های توسعه یافته سهم بزرگی از مشتریان خود را در اختیار اپل قرار داده‌اند.

البته در این بین کارشناسانی نظیر تام مِینِلی از IDC نظر متفاوتی دارند. وی در این خصوص می‌گوید:

داشتن یک فصل موفق از سوی اپل به این معنی نیست که تمام کاربران نسخه‌ای از آیفون‌های این کمپانی را در دست دارند.

مینلی معتقد است، موفقیت اپل با گوشی‌های هوشمندی نظیر آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس نشان‌دهنده‌ی این موضوع است که هنوز بازار کشش محصولاتی با صفحه‌ی نمایش بزرگ‌تر و قیمت بالا را داشته است.

وی مشکل سامسونگ و کمپانی‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های‌هوشمند اندرویدی را برگرفته از مساله‌ی دیگری می‌داند. مینلی در این خصوص می‌گوید:

مشکل اصلی سامسونگ و سایر تولیدکنندگان گوشی‌های‌هوشمند اندرویدی، ظرفیت فروش محصولات رده بالا با قیمت‌های همتراز آیفون‌ها در بازار است، چراکه کمپانی‌های مورد نظر محصولات خوبی را با قیمت‌های مناسب روانه‌ی بازار کرده‌اند و حال این سوال مطرح شده که تا کی می‌توان گوشی‌های پرچمدار اندرویدی را با قیمت بالا فروخت؟

گوشی‌های‌هوشمند با صفحه‌ی نمایش بزرگ

اگر اپل با معرفی آیفون در سال ۲۰۰۷ صنعت گوشی‌های‌هوشمند را متحول کرد، سامسونگ نیز با معرفی فبلت‌ها یا گوشی‌های‌هوشمند بزرگ، این صنعت را وارد مرحله‌ی جدید کرد. سامسونگ چند سال پیش در جریان برگزاری نمایشگاه CES گلکسی‌نوت خود را رونمایی کرد و از آن پس مفهوم جدیدی با عنوان فبلت در دنیای فناوری مطرح شد. بسیاری از کارشناسان در زمان معرفی این محصول، آینده‌ی چندان روشنی را برای این محصولات متصور نبودند، اما استقبال کاربران به سرعت نشان داد که تحلیل‌گران اشتباه می‌کنند.

با وجود بسیاری از نظرات در مورد تمایل بانوان به استفاده از گوشی‌های‌هوشمند کوچک‌تر، مینلی در این خصوص نظر متفاوتی دارد. وی در این مورد می‌گوید:

بانوان  آسیایی را باید به‌عنوان اولین مشتریان فبلت‌ها عنوان کرد. چراکه خانم‌ها گوشی‌های‌ خود را برخلاف آقایان در جیب قرار نداده و در یک کیف می‌گذارند، از این‌رو با توجه به رفع شدن مشکل حمل و نقل و نگهداری، مزایایی نظیر صفحه‌ی نمایش بزرگ‌تر برای وب‌گردی و تماشای فیلم جلوه‌ی بیشتری پیدا می‌کند.

سامسونگ با عرضه‌ی گوشی‌های‌هوشمند که از صفحه‌ی نمایش بزرگ بهره می‌بردند، به پادشاه بلامنازع گوشی‌های‌هوشمند در زمینه‌ی فروش تبدیل شده بود، بطوریکه این کمپانی در تابستان سال ۲۰۱۳ میلادی نزدیک به ۱.۷ میلیون دستگاه گوشی‌هوشمند روانه‌ی بازار کرد، در حالی که اپل در همان فصل، تنها ۳۱.۲ میلیون دستگاه آیفون به فروش رساند و از نظر درآمد و سود نیز با پشت سر گذاردن اپل، روزهای طلایی را برای خود رقم زد. اما در ادامه، فبلت‌ها نتوانستند موفقیت دیگری را برای سامسونگ به ارمغان بیاورند، تا اینکه اپل وارد این حوزه شد.

موج آیفون‌ها با صفحه‌ی نمایش بزرگ

باب اُ.دنیل، موسس و تحلیل‌گر موسسه‌ی تحقیقاتی تکنالیسیس ریسرچ، در مورد عرضه‌ی فبلت‌ توسط اپل به بازار می‌گوید:

زمان‌بندی اپل برای ارائه این محصول، فوق‌العاده خوب بود، چراکه این کمپانی با استقبال کاربران از نسخه‌ی بزرگ‌تر آیفون روبرو شدند. کاربران آیفون‌های اپل با دیدن فبلت‌های اندرویدی در دست دوستان خود، به مزایای استفاده از صفحه‌ی نمایش بزرگ پی بردند، اما استفاده از این گوشی‌ها مستلزم مهاجرت به اندروید بود و شماری از کاربران تمایلی به این کار نداشتند، از این‌رو تنها راه برای این کاربران، ارائه‌ی آیفون با صفحه‌ی نمایش بزرگ بود.

بسیاری از کاربران در سه‌ماهه‌ی منتهی به سال ۲۰۱۵ به سوی خرید آیفون‌ ۶ و آیفون ۶ پلاس رفتند تا رکوردی برای اپل به ثبت برسد. دنیل پیش‌بینی می‌کند که احتمالا این روند در فصل پیش رو و سه‌ماهه‌ی آتی نیز ادامه خواهد داشت.

البته مینلی از IDC با قطعیت بیشتری به این موضوع نگاه می‌کند. وی در این خصوص می‌گوید:

اپل در سه‌ماهه‌ی منتهی به سال ۲۰۱۵ میلادی با استقبال خوبی از سوی کاربران رو به رو شد. بسیاری از کاربران با تجدید قرارداد با اپراتور خود، از آیفون‌های جدید استفاده خواهند کرد. برخی از کاربران سابق آیفون که به خاطر صفحه‌ی نمایش بزرگ به سمت استفاده از گوشی‌های اندرویدی رفته بودند، دوباره به سمت استفاده از آیفون باز خواهند گشت، از این رو به‌طور حتم در ماه‌های آتی نیز اپل با فروش خوبی روبرو خواهد شد.

 شماری دیگر از تحلیل‌گران نیز با پیش‌بینی‌های بسیار جالب‌تری را ارائه می‌دهند که از جمله‌ی آن می‌توان به پیش‌بینی فروش ۶۸۰ میلیون دستگاه آیفون در سال ۲۰۱۸ میلادی توسط تحلیل‌گر کانالیس اشاره کرد.

برنامه‌ی بعدی اپل چیست؟

یکی از جملات کلیشه‌ای که همیشه شنیده‌ایم، تکرار موفقیت، پس از کسب اولین پیروزی است. حال که اپل موفق به فروش ۷۵ میلیون دستگاه آیفون شده، چگونه می‌تواند دوباره این تعداد آیفون را در طول سه ماه به فروش برساند؟

بسیاری از کارشناسان روی این موضوع اتفاق نظر دارند که اپل در کنار سایر تولیدکنندگان گوشی‌های‌هوشمند اندرویدی، از تمام ظرفیت محصولات با صفحه‌ی نمایش بزرگ استفاده کرده‌اند.

مینلی در این خصوص می‌گوید:

دیگر شاهد موجی از گوشی‌های‌هوشمند با صفحه‌ی نمایش بزرگ نخواهیم بود.

کاربران برای خرید محصولات جدید، دنبال انگیزه‌ای هستند که این انگیزه برگرفته از قابلیت‌های جدید است. بسیاری از تحلیل‌گران بازار، قابلیت‌ها و امکانات جدیدی را در افق تکنولوژی تولید گوشی‌های‌هوشمند نمی‌بینند. شاید آیفون 6S یا نسل آتی آیفون اپل همراه با بهبودهایی در زمینه‌ی دوربین یا پردازنده روانه‌ی بازار شود، اما هیچ یک از این موارد نمی‌تواند انگیزه‌ی خوبی برای کاربران به‌منظور مهاجرت به نسل جدید باشد. در مورد آیپد‌ها، اپل تجربه‌ی مشابهی را اندوخته، چراکه پس از استقبال کاربران از آیپد، حال شاهد روند رو به افول فروش آیپد هستیم.

AppleiPhoneSaleInt

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا