تکنولوژی و فناوری

۱۴ ویژگی ویندوز ۱۰ که باید بدانید

تغییرات ویندوز و ارائه نسخه جدید آن یعنی ویندوز 10 تنها ظاهری نبوده است. بلکه تغیرات اساسی داشته است. و نمی توان مثل تغییرات ویندوز 8 آن را ظاهری توصیف کرد. مایکروسافت پس از چند سال ناموفق در عرضه سیستم عامل خود بالاخره موفق شد ویندوز 10 را با قابلیت های پیشرفته روانه بازار کند. ویندوزی که بخاطر ویندوز فون به آن توجه زیادی شده است. و باگ های امنیتی نسخه های قبلی ویندوز برطرف شده است.

۱. با کورتانا گپ بزنید

کورتانا منشی هوشمند ویندوز ۱۰ است که پیش از این نیز روی گوشی‌های هوشمند ویندوزی نصب بود. با حرف زدن و سوال پرسیدن از کورتانا می‌توانید از آب و هوا با خبر شوید، بلیط کنسرت و هواپیما بخرید، مسیریابی کنید، چیزهای مهم را به یاد بسپارید یا حتی انجام فرمان‌های ویندوز را از او بخواهید، مانند خاموش و روشن کردن بلوتوث و وای‌فای یا حتی خود کامپیوتر. برای کار با کورتانا کافی است روی آیکون آن کلیک کنید یا به کورتانا سلام کنید: «هی کورتانا!» (البته برای این‌که کورتانا با سلام کردن بتواند شروع به کار کند باید گزینه مربوط به آن را فعال کنید.)

۲. فقط یک صفحه نداشته باشید

قابلیتی که به ویندوز ۸ اضافه شده بود و ویندوزهای قبلی از آن بی‌بهره بودند این بود که می‌شد بر روی دسکتاپ، دو اپلیکیشن مختلف را همزمان اجرا و استفاده کرد که به این قابلیت اسنپ (snap) گفته می‌شود. این قابلیت اما در ویندوز ۱۰ تغییر کرده و برعکس ویندوز قبلی که فقط قابلیت استفاده از دو اسنپ را در سمت راست و چپ تصویر می‌داد، اسنپ جدید تا چهار قسمت قابل توسعه است و از هر چهارگوشه صفحه برای اسنپ کردن استفاده می‌شود. به عبارت دیگر در ویندوز ۱۰ می‌توانید همزمان تا چهار برنامه را در چهار گوشه صفحه اجرا کنید و از همه در زمان واحد استفاده کنید. برای استفاده از این ویژگی کافی است تا پنجره‌ها یا برنامه‌های باز را با موس به یکی از گوشه‌های صفحه بکشید تا در آنجا اسنپ شود. برای انجام این کار می‌توانید از کلیدهای میان‌بر کیبورد نیز استفاده کنید.

۳. حافظه کامپیوتر را با جزئیات بیش‌تر ببینید

در دنیای قبل از ویندوز ۱۰ برای این‌که بدانید دقیقا چه حجمی از حافظه شما را موزیک، عکس یا هر چیز دیگر اشغال کرده است، نیاز به اپلیکیشن دیگری داشتید. ولی در ویندوز ۱۰ این قابلیت در خود آن تعبیه شده تا بتوانید با جزئیات مشاهده کنید چه میزان از حجم حافظه شما به چه مواردی اختصاص یافته است. برای این کار کافی است کلمه “storage” را در نوار جستجو ویندوز خود تایپ کنید، سپس گزینه تنظیمات را انتخاب کنید، اکنون پنجره‌ای ظاهر می‌شود که حافظه کامپیوتر شما را به دقت ارزیابی می‌کند و به شما نشان خواهد داد چقدر از حجم آن به چه نوع فایل‌هایی اختصاص یافته است.

۴. دسکتاپ مجازی بسازید

در ویندوزهای قدیمی شما برای این‌که بتوانید دسکتاپ دیگری با ظاهر یا سازمان‌دهی متفاوتی داشته باشید، ناگزیر بودید یک کاربر جدید به ویندوز اضافه کنید و از دسکتاپ آن کاربر به این مقصود استفاده کنید. ولی در ویندوز ۱۰ این نقیصه هم برطرف شده و شما می‌توانید به هر تعداد که می‌خواهید دسکتاپ مجازی بسازید و برنامه‌ها و فایل‌های خود را هر گونه که مایلید روی آن‌ها دسته‌بندی کنید. این ویژگی به ویژه برای کسانی که پروژه‌های درسی و کاری مختلفی در دست دارند بسیار کاربردی است. برای فعال کردن این گزینه کافی است روی دکمه “Task View” کلیک کنید یا دکمه‌های ویندوز و تب را از روی کیبورد (Windows key+Tab) به طور همزمان فشار دهید. با زدن این دکمه‌های صفحه‌ای ظاهر می‌شود که به شما اجازه می‌دهد تا دسکتاپی جدید بسازید یا دسکتاپ‌های قبلی را حذف کنید.

۵. از اثر انگشت به جای رمزعبور استفاده کنید

این بخشی از پروژه سلام ویندوز است که قصد دارد عوامل فیزیکی مانند اثر انگشت، رنگ چشم و شناسایی چهره را جایگزین رمزهای عبور کند که این روزها آن‌قدر زیاد شده‌اند که امکان به خاطر سپاری همه آن‌ها را شاید نداشته باشیم، ولی با این امکان ویندوز جدید می‌توانید به هر برنامه، شبکه یا هر چیز دیگری که نیاز به رمز عبور دارد با اثر انگشت یا رنگ چشم یا شناسایی چهره دست یابید ونیاز به توضیح ندارد که این ویژگی جدای از راحتی چقدر امن‌تر و منحصر به فردتر است. البته لازم به ذکر است که برای استفاده از این کاربری، نیاز خواهید داشت امکانات سخت‌افزاری آن را داشته باشید. مثلا برای اثر انگشت بستگی به آن دارد که آیا کامپیوتر شما اجازه اسکن اثر انگشت را می‌دهد یا نه. البته پیش‌بینی می‌شود بسیاری از این ملزومات به زودی با یک وب‌کم ساده قابل پیاده شدن و قابل استفاده شود.

۶. نوتیفیکیشن‌ها را مدیریت کنید

ویژگی هیجان‌انگیز دیگری که به ویندوز ۱۰ اضافه شده این است که تمام نوتیفیکیشن‌های شما را از تمام نرم‌افزارها و شبکه‌های اجتماعی کامپیوترتان در یک جا جمع می‌کند و شما همیشه قابلیت دسترسی به آن‌ها و مدیریت‌شان را دارید. این ویژگی، ویندوز را بیش‌تر شبیه دیگر سیستم‌ عامل‌های موجود کرده و برای کاربران نیز استفاده از آن کاربردی‌تر است چون دیگر احتمال نادیده گرفته شدن یک نوتیفیکیشن کاهش می‌یابد. برای کندوکاو در این ویژگی کافی است روی آیکون آن که یک حباب صحبت است کلیک کنید؛ خواهید دید که مرکز نوتیفیکیشن‌های شما در سمت راست صفحه ظاهر می‌شود و اجازه مدیریت همه آن‌ها را به صورت یک‌جا به شما می‌دهد.

۷. تغییر به حالت تبلت

گرچه تلاش‌ها برای این تغییر از ویندوز ۸ آغاز شد، ولی بی‌شک نتیجه آن در ویندوز ۱۰ بسیار دلنشین‌تر و چشم‌نوازتر است. با این قابلیت به ویژه در کامپیوتر‌هایی که صفحه لمسی دارند، امکان استفاده از ویندوز راحت‌تر می‌شود. البته بسیاری از کاربران حتی با وجود کار با موس و کیبورد، استفاده از حالت تبلتی را به حالت عادی ترجیح می‌دهند. برای این کار کافی است به “action “center ویندوز بروید و از آنجا این حالت را فعال کنید یا به حالت قبلی بازگردید.

۸.  اکس‌باکس بازی کردن روی ویندوز

گرچه این تکنولوژی در اصل از مایکروسافت نیست و پیش از  آن شرکت سونی توانسته بود بازی‌های کنسول خود، پلی‌استیشن را بر روی گوشی‌های سونی نیز ببرد، ولی پیاده شدن همین تکنولوژی در مایکروسافت به نحوی بهتر و کاربردی‌تر صورت گرفته است. از این پس با لینک شدن اکس‌باکس و ویندوز ۱۰ می‌توانید از تمام بازی‌های خود روی تلویزیون، روی کامپیوتر و لپ‌تاپ و حتی روی گوشی ویندوزی خود استفاده کنید. البته استفاده از این ویژگی نیاز به داشتن اینترنت پر سرعت در خانه دارد.

۹. از مایکروسافت اج استفاده کنید

همان‌طور که پیش از این هم در معرفی ویندوز ۱۰ گفتیم، عمر غیرمحبوب‌ترین جستجوگر اینترنت یعنی اینترنت اکسپلورر به سر آمد و کاربران ویندوز از این پس از جستجوگر جدیدی به نام مایکروسافت اج (Microsoft Edge) استفاده خواهند کرد. این مرورگر بر روی هیچ ویندوز دیگری جز ۱۰ قابلیت نصب و استفاده ندارد. ظاهر این مرورگر به نسبت ورژن قبلی بسیار تغییر کرده و بسیار بیش‌تر با محیط گرافیکی امروز اینترنت همخوان است. کار با آن آسان‌تر است و امکانات بسیاری بیش‌تری را با دسترسی آسان‌تر به کاربران می‌دهد. همچنین کورتانا نیز در این مرورگر فعال است و می‌توانید جستجوهای خود را با حرف زدن با کورتانا انجام دهید. باید دید آیا این مرورگر جدید می‌تواند جای خود را میان کاربران باز کند یا به سرنوشت مرورگر قبلی دچار خواهد شد؟

۱۰. سطل بازیافت را به استارت بیاورید

سطل بازیافت یا “Recycle Bin” از آغاز ویندوز تاکنون به نوعی جایی ثابت داشته است، همیشه روی دسکتاپ و معمولا در یکی از چهارگوشه آن. اما مایکروسافت در ویندوز جدید به شما اجازه داده است که بالاخره این سطل زباله را از روی دسکتاپ خود بردارید و آن را به منوی استارت خود اضافه کنید تا همراه با موارد مشابه دیگر قابل دسترسی باشد. برای انجام این کار کافی است روی سطل بازیافت راست کلیک کرده و گزینه “Pin to Start” را انتخاب کنید.

۱۱. استفاده راحت دوستان از اینترنت

شما چقدر با این مساله برخورد داشته‌اید که دادن رمزعبور اینترنت به هریک از دوستا‌ن‌تان وقتی به خانه‌تان می‌آيند برای‌تان دردسرساز شده باشد؟: «برو از روی یخچال بردار»، «زیر مودم را نگاه کن» و غیره. ویندوز جدید ولی قابلیتی خارق‌العاده دارد که حتما شما را شگفت‌زده خواهد کرد و برای ابد از شر این پسورد راحت. در ویندوز ۱۰ دوستان‌تان به محض این‌که از در خانه وارد شوند و بدون این که حتی پسورد را ببینید یا از آن با خبر شوند به اینترنت و وای‌فای وصل خواهند شد. اما چگونه؟ در تنظیمات وای‌فای ویندوز از شما پرسیده می‌شود که آیا می‌خواهید یک “Hotspot” باز بسازید؟ اگر می‌خواهید این گزینه را روشن کنید (on) سپس گزینه بعدی را که به اشتراک‌گذاری این شبکه با دوستان شما هم است فعال سازید، بعد از این می‌توانید تعیین کنید کدام لیست مورد استفاده ویندوز قرار بگیرد: کاربران ایمیل شما، دوستان فیسبوکی یا مخاطبان اسکایپی و غیره . بعد از این تنظیمات هر یک از این افراد که ویندوز ۱۰ داشته باشند و وارد خانه شما شوند، بدون نیاز به حتی پرسش و درخواست، به اینترنت متصل خواهند شد.

۱۲. تنظیمات آسان‌تر

در ویندوزهای سابق، وقتی می‌خواستید کوچک‌ترین تغییری انجام دهید باید اول کنترل پنل را پیدا می‌کردید، سپس در داخل آن، بخش مورد نظر خود را می‌یافتید و همین‌گونه چندین و چند لایه را پشت سر می‌گذاشتید تا به بخش مورد نظر خود برسید و تغییر دلخواه را انجام دهید. ولی این وضعیت به کل در ویندوز ۱۰ تغییر کرده و تمام این تنظیمات از ظاهری مدرن و کارایی راحت برخوردار شده‌اند. برای دیدن این تغییر کافی است در منوی جست‌وجو کلمه “setting” را تایپ کنید تا با محیط جدید تنظیمات آشنا شوید. البته مایکروسافت حالت قدیمی کنترل پنل را نیز برای کاربرانی که به آن خو گرفته‌اند حفظ کرده است.

۱۳. کار با ویندوز روی اپل و اندروید

مایکروسافت در اقدام جدید خود تصمیم گرفته است که اپلیکشن‌ها و ویژگی‌های ویندوز جدید را به پلتفرم‌ها و سیستم‌عامل‌های دیگر نیز توسعه دهد. در نتیجه اکنون با داشتن یک آیفون یا یک گوشی اندرویدی نیز به راحتی قادر خواهید بود به برنامه‌های ویندوز خود دست یابید و از آن‌ها روی گوشی خود استفاده کنید. از قرار معلوم کورتانا اولین برنامه‌ای است که قابلیت استفاده در سیستم‌عامل‌های دیگر را خواهد داشت.

۱۴. استفاده از اپلیکشن‌های مدرن در ویندوز

پیش از این گفتیم که ویندوز امکان استفاده در حالت تبلتی را در نسخه جدید خود تعبیه کرده است. ولی این تمام ماجرا نیست؛ در ویندوز ۱۰ می‌توانید اپلیکشن‌های مدرن را که تا پیش از این فقط در گوشی‌های هوشمند امکان استفاده داشتند، روی کامپیوتر خود نصب و استفاده کنید. البته بسیاری از خود این نرم‌افزارها نیز خود را با محیط ویندوز جدید وفق داده‌ و ویژگی‌های خود را توسعه داده‌اند. پس حتما سری به این اپلیکیشن‌ها هم بزنید و از این ویژگی استثنایی لذت ببرید.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا