تکنولوژی و فناوریشبکه های اجتماعی

۷ فوت و فن در فیس‌بوک برای روزنامه نگاران

فیس بوک برای هر کسی می تواند بهترین ابزار تبلیغات باشد. به شرط اینکه با ترفندها و فنون آن آشنا باشد.

فیس‌بوک برای بسیاری از روزنامه نگاران در سطح جهان تبدیل به بستری شده است که از طریق آن می‌توانند روزنامه نگاری و خبرنگاری را جان تازه‌ای ببخشند. اما چیزهایی وجود دارد که شاید ندانند.

در این مطلب در مورد ۷ فوت و فن در فیس‌بوک برای روزنامه نگاران توضیح می‌دهیم:

۱. جستجو برای لایک‌ها و کامنت‌ها در عکس‌ها

با استفاده از گراف سرچ در فیس‌بوک، دیگران می‌توانند عکس‌های پابلیک که لایک کرده‌اید را دیده و کامنت‌های شما را بخوانند.

برای این کار، باید User ID را کپی کرده و در بخش آدرس قرار دهید. مثلا برای مارک زاکربرگ آدرس گراف سرچ برای پیدا کردن عکس‌هایی که او لایک کرده این است:

https: //www.facebook.com/search/4/photos-liked

آدرس گراف سرچ برای پیدا کردن عکس‌هایی که او روی آن‌ها کامنت گذاشته نیز این است:

https: //www.facebook.com/search/4/photos-commented

۲. عکس‌ها را می‌توان تا حساب‌های فیس‌بوک پیگیری کرد

عکس‌ها در وب‌سایت‌ها نام مشخصی دارند. برخی از آن‌ها توسز خود دوربین نام گذاری می‌شوند (مثلا dsc_1234.jpg) و برخی دیگر نیز نام‌های موضوعی دارند (مثلا tajrish.gif). بقیه هم توسط دیتابیس وب‌سایت نام گذاری می‌شوند.

کافی است یک عکس را دانلود و ذخیره کنید تا بتوانید اسم آن را بفهمید. اما اگر عکسی را در فیس‌بوک یا اینستاگرام آپلود کنید، نام آن تبدیل به یک نام طولانی و پیچیده خواهد شد. بنابراین اگر نام یک عکس این‌طور بود احتمالا مدتی در فیس‌بوک یا اینستاگرام بوده است. دسته دوم عددهایی که در اسم این عکس وجود دارد، مربوط به حساب فیس‌بوکی است که آن عکس را آپلود کرده است.

اگر این دسته اعداد را در آدرس فیس‌بوک سرچ کنید به آن حساب خواهید رسید. مثلا

http: //www.facebook.com/10152728722695485

البته این به معنای تضمین صددرصد نیست اما ممکن است کمک فراوانی به شما بکند.

۳. سرچ در اینترنت بر اساس عکس پروفایل

افراد معمولا از یک عکس برای پروفایل‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند بنابراین بد نیست با سرچ عکس پروفایل آن‌ها، ببینید در چه شبکه‌های اجتماعی دیگری هستند.

می‌توانید با سرچ عکس در بخش Image گوگل این کار را انجام دهید.

۴. سرچ در گوگل را به فیس‌بوک محدود کنید

حتی می‌توانید نتایج جستجو در گوگل را محدود‌تر و مشخص‌تر کنید تا فقط نتایج مربوط به فیس‌بوک را به شما نشان دهد. کافی است site: facebook.com را به اول سرچ اضافه کنید.

۵. قدرت بیشتری در سرچ به خود بدهید

فیس‌بوک موتور جستجوی خود را راه اندازی کرد اما مشکلات فراوانی دارد. مثلا شما می‌توانید فرندهای مشترک سعید رفیعی و هاله رضایی را پیدا کنید اما نمی‌توانید به فیس‌بوک بگویید دقیقا کدام سعید رفیعی و کدام هاله رضایی.

سیستم قبلی سرچ در فیس‌بوک، که هنوز قابل استفاده است، به شما اجازه می‌دهد تا افراد و پیج‌ها را مشخص کنید. کافی است کمی در مورد گراف سرچ در فیس‌بوک بیشتر بخوانید و بدانید.

۶. راه‌های زیادی برای جستجوی یک موضوع در فیس‌بوک وجود دارد

سرچ باکس فیسبوک

می‌توانید از باکس سرچ فیس‌بوک استفاده کنید اما این ویژگی تمایل دارد تا به شما پست‌های دوستان‌تان را نشان دهد و ممکن است به درد یک روزنامه نگار نخورد.

اگر به جای یک فرد به دنبال یک پیج هستید، باید آن را در سرچ خود مشخص کنید. مثلا سرچ Abbas Kiarostami ممکن است پیج‌های زیادی به شما معرفی کند اما نه آن چیزی که لازم دارید. اما اگر مشخص‌تر بنویسید مانند pages named «Abbas Kiarostami» نتایج بسیار دقیق تری را خواهید داشت.

می‌توانید همین را در مورد افراد، مکان‌ها، عکس‌ها و ایونت‌ها نیز به کار ببرید. حتی می‌توانید در بین پست‌های خود نیز سرچ کنید. با نوشتن my posts about می‌توانید این کار را انجام دهید.

گوگل

همان‌طور که گفتیم اگر عبارت site: facebook.com را در ابتدای سرچ در گوگل بیاورید می‌توانید نتایج جستجو در گوگل را به فیس‌بوک محدود کنید.

گراف سرچ برای موضوعات با استفاده از ID

می‌توانید پست‌های مربوط به یک موضوع را با پیدا کردن کد ID پیج آن بیابید. برای این کار نیز کافی است به آدرس graph.facebook.com کد ID مورد نظر را ببینید فقط باید به جای نام پیج در آدرسی که گفتم، نام پیج مورد نظر خود را بگذارید.

بعد از پیدا کردن این کد کافی است آن را به انتهای این عبارت در آدرس اضافه کنید /http://www.facebook.com/topic

استفاده از هشتگ

می‌توانید موضوعاتی که هشتگ‌های خاصی دارند را با استفاده از آن هشتگ خاص پیدا کرده و تمام پست‌ها را درباره آن هشتگ یکجا ببینید.

۷. پیج‌ها را ذخیره کرده و مطالب خود را آرشیو کنید

پیج‌های فیس‌بوکی به محض گُل کردن در اخبار ممکن است به سرعت ناپدید شوند. مردم عکس‌ها و پست‌هایشان به سرعت برمی‌دارند. اگر فردی را در فیس‌بوک دنبال می‌کنید و مراقب او هستید همه چیز را کپی و ذخیره کنید.

بهتر است بعد از ذخیره کردن هر صفحه یک بار آن را چک کنید تا مطمئن شوید که درست ذخیره شده است. برخی مرورگر‌ها ممکن است صفحه را درست ذخیره نکنند.

بهتر است تمام اطلاعات خود را نیز ذخیره کنید کافی است به بخش general در تنظیمات فیس‌بوک بروید و روی Download a copy of your Facebook data کلیک کنید.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا